اروپا نگران تامین گاز طبیعی نباشد

رییس گازپروم روسیه می‌گوید اروپا نباید نگران شوکی باشد که انفجار این ماه تاسیسات گازی اتریش به جا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» در دوازدهم ماه دسامبر انفجاری در تاسیسات گازی اتریش به وقوع پیوست که باعث شد قیمت گاز 46 درصد افزایش یابد و الکساندر مدودف، مدیر اجرایی گازپروم می‌گوید این حادثه نشان داد که سیستم انتقال، ذخیره و مبادله گاز اتحادیه اروپا قادر است با این رخ‌دادها مقابله کند.

او ادامه داد به جای این که از این حادثه برای انتقاد از وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت روسیه استفاده شود، 28 کشور این بلوک سیاسی باید از این حادثه برای بهبود قابلیت اطمینان خود ستفاده کنند.

مدودف در مصاحبه‌ای در سنت‌پترزبورگ گفت: امنیت انرژی بر تعداد راه‌هایی که شما قادر به تامین انرژی هستید استوار است. همانطور که ورزشکاران المپیکی روسیه می‌توانند زیر پرچم بی‌طرف در المپیک کره جنوبی شرکت کنند، بنابراین «ملکول‌های گاز هم می‌توانند نقش خود را زیر پرچم بی‌طرف بازی کنند».

سیسات‌مدارن کشورهای اروپایی خواهان متنوع‌سازی نحوه تامین انرژی و کاهش وابستگی این اتحادی به گاز روسیه هستند. انفجار در هاب گازی اتریش، که باعث کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 21 نفر شد، باعث شد تا ساعات متوالی تامین گاز این کشورها دچار مشکل شود.

گازپروم، شرکت دولتی روسیه، تامین کننده بیش از یک سوم گاز اتحادیه اروپاست و مجبور شد قبل از عملیات تعمیرات این هاب، جریان صادرات را قطع کند.

مدودف می‌گوید «این حادثه نشان داد که وابستگی این سیستم چقدر است. بهبود و تعمیرات این سیستم کمتر از یک روز طول کشید و علی‌رغم این که قیمت هاب افزایش یافت، هیچ کدام از مشتریان دچار مشکل نشدند».

مدودف معتقد است که بیشتر شدن تعداد تانکرهای LNG تضمین کننده ایمنی انرژی اروپا نیست چون زمانی که سوخت به بندر می‌رسد باید از طریق همان سیستم خطوط لوله توزیع منتقل شود. و از طرفی انرژی‌های تجدیدپذیر هم قادر نیستند به تمامی جایگزین گاز طبیعی باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن