آمریکایی‌ها خاطرات بد 1973 را فراموش کرده‌اند

از آغاز سال جدید میلادی تولید نفت ایالات متحده جهش قابل توجهی یافته است و تحلیل‌گران دلیل این امر را تکنولوژی‌های جدیدی می‌دانند که حفاران نفت شیل به کار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» این میزان تولید فراوان نفت شیل باعث شده است که آمریکایی‌ها صف‌های بنزین سال 1973 را از خاطر خود بزدایند. از این تاریخ تا کنون، رییس جمهوران و سیسات‌مداران آمریکایی مدام بر طبل استقلال انرژی ایالات متحده کوبیده‌اند.

بر همین اساس، واشینگتن پست نوشته است: جیمی کارتر، رییس جمهور سابق ایالات متحده، در یک رنامه تلویزیونی بحران انرژی سال 1977 را با معادل با «یک جنگ اخلاقی» دانست.

فرانک وراسترو، قائم مقام مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل می‌گوید «ما از جایی که در دهه هفتاد بودیم کاملا خود را تغییر داده‌ایم».

او ادامه می‌دهد حالا حفاران نفت شیل می‌توانند به اعماق زمین نفوذ کنند، تونل‌های جانبی حفر کنند و بسته‌های نفتی را بشکافند.

واشینگتن پست ادامه می‌دهد: ایالات متحده بر دریایی از نفت شناور است، دریایی که حتی غول دولتی نفتی عربستان سعودی به کررات برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرمیان تگزاس اعلام آمادگی کرده است.

وراسترو می‌گوید «سال‌ها و سال‌ها ما فکر می‌کردیم که ایالات متحده در حال از دست دادن تمامی نفت خود است. ایالات متحده برای به دست آوردن این تجربیات برای هر بشکه نفت 120 دلار پرداخت که به طور غیرقابل باوری موفقیت‌آمیز هم بود. حالا ما بزرگ‌ترین تولید کننده نفت و گاز دنیا هستیم».

حفاران شیل از انقلابی در حفاری استفاده کردند که از حفاری با فشار بالا سود می‌برد، از ترکیبی از آب و شن استفاده می‌کند و شکاف‌ها را حفاری می‌‌کند».

بزرگ‌ترین میادین شیل ایالات متحده در جنوب و جنوب غرب تگزاس، مونتانا و داکوتای شمالی، اوکلاهاما، کلورادو، وایومینگ و بخش‌هایی از نبراسکا هستند. در شرق می‌سی‌سی‌پی در ویرجینیای غربی، اوهایو، پنسییلوانیا و نیویورک هم ذخایری وجود دارد.

در سال 2017 متوسط تولید نفت ایالات متحده به 9.6 میلیون بشکه در روز رسید. بر اساس اطلاعات دولت ایالات متحده، روزانه بیش از 10 میلیون بشکه هم تولید شده است.

 در ماه مه سال 2015 و قبل از افت شدید قیمت نفت به دلیل اشباع بازار تولید نفت ایالات متحده به 9.58 میلیون بشکه در روز رسید.

با رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار، تولید کنندگان ایالات متحده انعطاف بیشتری نشان داده‌اند. بسیاری از تولید کنندگان این کشور بر اساس قیمت نفت تولید خود را آغاز و متوقف کردند. بهترین سودآوری شیل در حوزه قیمتی 55 تا 60 در هر بشکه است.

اما از سویی تمدید توافق کاهش تولید اوپک و روسیه هم به بالا رفتن قیمت نفت کرد.

واشینگتن پست ادامه می‌دهد: کابینه نفت دوست ترامپ، ریییس جمهور ایالات متحده، احداث خط لوله مناقشه‌برانگیز کی‌استون را تصویب کرد و مدام قوانین دست و پا گیر فراساحلی را کنار گذاشت.

قانون مالیاتی که ترامپ در 22 دسامبر امضا کرد، به حفاران امکان می‌دهد تا در پناهگاه ملی حیات‌وحش در شمالگان در آلاسکا هم حفاری کنند.

به نوشته واشینگتن پست تا همین چند سال گذشته رسیدن ایالات متحده به تولید 10 میلیون بشکه در روز امکان‌پذیر نبود. در سپتامبر 2005 تولید روزانه ایالاتمتحده حتی به 3.8 میلیون تن هم رسید.

بعید است ایالات متحده بتواند به تولید 20 میلیون بشکه در روز برسد اما حجم تولید داخلی به اعتقاد وراسترو ایالات متحده را به استقلال نفتی نمی‌رساند اما «این کشور منابع بسیاری از گاز طبیعی و نفت ارزان قیمت دارد».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن