3890 اتوبوس و تاکسی تبریز هوا را آلوده می‌کنند

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: بیش از یک‌سوم اتوبوس‌های شهر و 3600 دستگاه تاکسی فرسوده هستند و در آلودگی هوا سهم دارند. حمید قاسمی اظهار داشت: در تبریز بیش از 900 هزار خودرو شخصی و عمومی حرکت می‌کنند و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی از دلایل آلودگی هوا است. وی تصریح کرد: عدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 بصورت استانی در میزان آلودگی هوا نقش دارد. وی توزیع بنزین یورو 4 در تبریز در سال جاری را 255 میلیون لیتر اعلام کرد و خواستار افزایش سوخت یورو 4 شد. «قاسمی» با اشاره به سرانه فضای سبز اصفهان، به عنوان یک شهر کویری، گفت: در شرایطی که سرانه فضای سبز در اصفهان 25 مترمربع است این رقم در تبریز فقط 8 مترمربع می‌باشد که بسیار اندک بوده و با استانداردهای جهانی نیز فاصله زیادی دارد. وی که در جمع اعضای شورای اسلامی تبریز سخن می‌گفت، افزود: 74 درصد علت آلودگی هوا در تبریز مربوط به خودروها، 21 درصد متعلق به صنایع و معادن و 5 درصد مربوط به منابع خانگی و تجاری است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی هم گفت: خودروهای استیجاری ادارات شهر نیز، فرسوده بوده و این خودروهای فرسوده، باعث آلودگی هوا در تبریز و تشدید آن می‌شوند. سرهنگ «ناصر میکائیلی» با اشاره به طرح زوج و فرد و تصویب آن برای تبریز که پس از 5 سال از تصویب آن در سال 91 سرانجام با فشار آلودگی هوا، اخیرا در هسته مرکزی تبریز اجرا شد، اظهار داشت: طرح «LEZ» در هسته مرکزی تبریز استمرار خواهد یافت و اجرای اخیر زوج و فرد، باعث کاهش 50 درصدی حرکت خودروها، در هسته مرکزی تبریز شد. وی خواستار انتقال گمرک تبریز و مجموعه گاراژها و صنوف مورد نظر به خارج از شهر شد و با عنوان اینکه تحقق این امر به بهبود هوای تبریز کمک می‌کند، بر لزوم احداث سریع «پیاده‌راه جمهوری- میدان نماز» و «استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری» و نیز «توجه به مونوریل در حمل و نقل عمومی» و «جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر، در این راستا تاکید کرد. سرهنگ میکائیلی با اشاره به ناوگان حمل و نقل بار درون و برون‌شهری ناوگان تبریز، آن را فرسوده‌ترین ناوگان خواند و گفت: 900 اتوبوس موجود شهر، همگی فرسوده هستند و 250 هزار موتورسیکلت نیز تردد می‌کنند که آلودگی یک موتور به اندازه 10 خودرو نو است. وی در جمع خبرنگاران و تنی چند از اعضای شورای اسلامی تبریز در عمارت معروف به «شهرداری»، خواستار «استفاده از درآمدهای مراکز معاینه فنی»، برای توسعه دوربین‌های کنترل ترافیک تبریز و «عدم ساخت مجتمع‌های پزشکی در هسته مرکزی شهر» و «انتقال مراکز معاینه فنی» به خارج از تبریز شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن