تالاب میقان جان گرفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با رهاسازی آب در رودخانه کرهرود (قره کهریز) شهر اراک، تالاب میقان دوباره جان گرفت.

به گزارش انرژی امروز، عزت‌اله آمره‌ای با اشاره به اینکه توسعه مدیریت مشارکتی یکی از برنامه‌هایی است که به جد باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: بدون مشارکت و مساعدت بهره‌برداران هم در آب سطحی و هم در آب زیرزمینی و حتی در حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها نمی‌توان از منابع آب به‌خوبی صیانت و محافظت کرد.

آمره ای ادامه داد: در همین راستا و در جهت احیای تالاب میقان و رودخانه کرهرود (قره کهریز)، با همکاری مسئولین و کشاورزان مناطق در فصول غیر زراعی که نیاز به آبیاری اراضی و باغات وجود نداشت، دریچه‌ها و سر دهنه‌های انهار واقع در حوضه آبریز تالاب میقان و رودخانه قره کهریز مسدود و در نتیجه جریان آب وارد تالاب میقان می‌شود.

وی اظهار داشت: رودخانه کرهرود (قره کهریز) از کوه‌های قره کهریز، که در بخش قره کهریز در شازند واقع شده است، سرچشمه می‌گیرد و با آبیاری زمین‌های زراعی در مسیرش از جنوب غربی وارد شهر اراک شده و از شمال غربی به کویر میقان می‌ریزد.

آمره ای ادامه داد: این رودخانه به دلیل تصمیمات نابجا و کم توجهی‌های صورت گرفته رو به زوال و نابودی گذاشته و در سال‌های اخیر طی عبورش از شهر اراک به محلی برای جمع شدن زباله‌ها و آب‌های فاضلاب خانه‌ها تبدیل شده و این تغییرات منفی حتی اکوسیستم دریاچه میقان را نیز برهم زده است که امسال با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و همکاری مردم و مسئولین آب در این رودخانه جاری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه وقتی آب در طول رودخانه جریان داشته باشد علاوه بر تغذیه سفره‌های زیرزمینی، زمین‌های اطراف را نیز اشباع خواهد کرد، تصریح کرد: وجود آب در این رودخانه در احیای تالاب میقان و اکولوژی حاکم بر اکوسیستم منطقه بسیار حائز اهمیت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن