شرکت‌های آلمانی به مرحله عقد قرارداد رسیدند

تفاهم نامه های امضا شده از سوی شرکت های پتروشیمی با شرکت های اروپایی بزودی منجر به انعقاد قراردادهای نهایی خواهد شد.

در سال گذشته 50هیات آلمانی برای بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در  صنعت پتروشیمی  به همراه صاحبان صنایع ،اعضای اتاق‌های بازرگانی آلمان و برخی مقامات دولتی به ایران آمدند و باوجود ایجاد نوعی تردید در میان برخی ازسرمایه‌گذاران خارجی با روی کار آمدن ترامپ و در پی آن بروز نگرانی نسبت به جریمه درمبادلات بانکی و تجاری با ایران، رفت و آمدهای تجاری مناسبی میان سرمایه‌گذاران ایرانی وآلمانی در جریان است و به نظر می‌رسد نتایج این تلاش‌ها به زودی به ثمر بنشیند.

به گزارش خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، تعداد نفرات در برخی ازهیات‌های تجاری به 30 نفر هم می‌رسید و چشم انداز امیدبخشی از بهبود روابط تجاری ایران و آلمان به چشم آمد و این روابط اکنون در بالاترین سطح تداوم دارد؛ در این راستا کارمطالعات فنی و اقتصادی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ با تعدادی از شرکت‌های آلمانی صورت گرفته است.

از سوی دیگر ‌پس از برجام وزیران اروپایی و به ویژه وزیر خارجه آلمان علاوه برتعدادی از مقامات بلندپایه آلمانی در کنار هیات‌های خارجی به ایران سفر کردندو به طور کلی آلمانی‌ها بیشترین استقبال را در میان سرمایه‌گذاران اروپایی از صنعت پتروشیمی ایران داشتند که به گفته قصاعی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان، این نشان از اهمیت ایران و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی دارد.

‌آلمان بیشترین و برترین تکنولوژی روز جهان را دراختیار دارد و بیشترین علاقه‌مندی را در پسابرجام به بازار ایران نشان داده است.

بر اساس آمار استخراج شده از شرکت‌ها و طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران، در بین شرکت‌های خارجی تاکنون بیشترین گفتگو، امضای تفاهم نامه و حتی قرارداد فروش دانش فنی، انجام مطالعات مهندسی، اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید و سرمایه گذاری با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی انجام شده است. در بین شرکت های آلمانی هر چند تاکنون گفتگوها و مذاکرات متعددی با شرکت بزرگی همچون BASF انجام شده اما بیشترین همکاری تاکنون بین شرکت‌های پتروشیمی ایران با دو شرکت لینده و زیمنس آلمان انجام شده است.

در این بین هر چند نوع همکاری با شرکت زیمنس آلمان بیشتر در بخش خرید و تجهیز ماشین آلات دوار همچون توربین و توربوکمپرسور بوده اما شرکت لینده آلمان در بخش‌های سرمایه گذاری، رفع گلوگاه های تولید، فروش و انتقال دانش، انجام مطالعات مهندسی و اقتصادی مشارکت بالایی داشته است.

درحال حاضر شرکت لینده قراردادی برای فروش دانش فنی و انجام مطالعات مهندسی در طرح پتروشیمی کیان و طرح افزایش تولید اتان و اتیلن پتروشیمی مارون امضا کرده است.

همچنین پتروشیمی امیرکبیر قراردادی با لینده برای اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید امضا کرده که یکی از بندهای این قرارداد همکاری «اجرای پروژه تثبیت فشار اتان دریافتی به دلیل نوسانات شدید این خوراک» بوده که اجرای این طرح به صورت مستقیم منجر به تثبیت خوراک واحد اتیلن پتروشیمی امیرکبیر می‌شود.

از سوی دیگر لینده تاکنون گفتگوهایی با شرکت‌های پتروشیمی پلیمر آریا ساسول، جم و بندرامام برای افزایش ظرفیت تولید اتیلن آغاز کرده و رضا امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام از مشارکت لینده در مناقصه ساخت طرح جدید افزایش تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمی خبر داده است.

بهمن بهزادی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران نیز اخیرا اعلام کرده است که طرح رفع تنگنا تولید واحد مونوکسید کربن هم با شرکت لینده برای دستیابی به ظرفیت اسمی و افزایش ظرفیت در دست اقدام است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن