ایراد سیستمهای راداری عامل حادثه نفتکش ایرانی احتمال بروز لکه نفتی
یک کارشناس HSE از تاثیر انفجار نفتکش ایرانی بر اکوسیستم منطقه و زمانبربودن احیای آن، خبر داد و گفت: حتما سیستمهای رادار دریایی و جهتگیریهایشان اشتباه بوده و در کانال ارتباطی درستی با یکدیگر نبودهاند.
حمیدرضا عجمی در گفتگو با خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، درمورد تاثیر انفجار نفتکش حامل 136000 تن میعانات در مسیر کره جنوبی و نزدیک چین، گفت: این حادثه و پخش میعانات، برای حیات آبزیان خطرناک است و تبادل اکسیژن در سطح آب را کاهش میدهد.
وی درمورد چگونگی پاکسازی لکه نفتی گفت: برای این کار از ترکیبات آلی به نام سورفکتانت استفاده میکنند که میعانات را جذب خود و جمع آوری میکند؛ اما این کار هزینه بسیاری را میطلبد. مانند حادثه انتشار لکه نفتی در خلیج مکزیک.
این کارشناس HSE، اظهار کرد: وقتی یک طرف لکه یا دو طرف آن بسته است (خشکی است) سریعتر جمع میشود؛ اما وقتی لکه باز باشد، زمان زیادی صرف جمعآوری لکه خواهد شد.
عجمی درمورد اثرات لکه نفتی نیز گفت: میزان پخش شدن میعانات روی آب هنوز مشخص نیست؛ اما اثرات آن بر اکوسیستم منطقه حتما باقی میماند و تا مدتها احیا نمیشود.
وی با اشاره به مشکل پیدا کردن خدمه در شرایط انفجار و پخش میعانات در آب، گفت: حتما سیستم های راداری دریایی و جهتگیریهایشان اشتباه بوده، در کانال ارتباطی درستی با یکدیگر نبوده و خبردار نشدند.
عجمی افرود: از طرفی نیز نفتکش ها با توجه به اندازه بزرگی که دارند از کیلومترها قبل باید بدانند در چه مسیری لازم است قرار گیرند.
وی درمورد تاثیر انفجار نفتکش بر اعتبار حمل و نقل دریایی و صادرات نیز گفت: کشتی بیمه بوده و پوشش دهی دارد. این مساله نیز تاثیری بر صادرات ندارد. مهم این است که افراد حرفهایتر در کشتیهای نفتکش یا باری چه در ایران و چه در خارج، مسئولیت را عهدهدار شوند.
به گزارش انرژی امروز، بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل چین، کشتی نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در ساعت هشت صبح در در ۱۶۰ مایلی دلتای یانگ تسه تصادف کرده و نفتکش ایرانی منفجر شده است.
بر این اساس برای یافتن خدمه نفتکش ایرانی که ۱۳۶ هزار تن میعانات خام را حمل میکرده، هشت کشتی جستجو و امداد دریایی چین، یک کشتی امداد کرهای و یک هواپیما در صحنه حضور دارند.