ابهامات حادثه نفتکش ایرانی

حدود 20 ساعت از حادثه نفتکش ایرانی در آب‌های چین می‌گذرد؛ عملیات امداد و نجات ادامه دارد اما هنوز یک نفر هم از 30 خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی سانشی پیدا نشدند.

به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، یک فروند کشتی فله‌بر چینی با  یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس ایرانی حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شب گذشته به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.

نفتکش سوئزمکس Sanchi ازسوی شرکت ملی نفتکش ایران در پاناما ثبت شده و 275 متر طول، 50 متر عرض و 13.4 متر آبخور، دارد و در سال 2008 میلادی ساخته شد؛ وزن این کشتی 85462 تن و وزن آن در حالت نیمه‌پر بیش از 164 هزار تن بوده است.

سان‌چی، 136هزار تن میعانات را به سمت کره جنوبی حمل می‌کرده که دچار حادثه و منفجر شده است. با توجه به قوانین دریانوردی و اقداماتی که صورت می‌گیرد، این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که چگونه دو کشتی با یکدیگر تصادف می‌کنند. کشتی‌ها از امکانات رادار برای رصد سایر کشتی‌ها و … برخوردارند. از سوی دیگر، درست است که نفتکش ایرانی حجم بسیار بزرگی داشته و تغییر مسیر در زمان کم برای آن میسر نبوده؛ اما کشتی باری چینی چگونه با این نفتکش برخورد کرده است؟ چگونه دو کشتی دچار خطا در تشخیص حضور یکدیگر می‌شوند؟

حتی اگر مه فضا را پر کرده باشد، کشتی‌ها از دیده‌بان بهره می‌برند؛ از سوی دیگر غیر از به کارگیری رادار در کشتی‌ها، بر اساس قوانین هر چند وقت یک بار، تماس می‌گیرند و از نواختن بوق استفاده می‌کنند. با این شرایط به چه دلیل دو کشتی باز با یکدیگر برخورد کردند؟

با تمام این شرایط پیش‌بینی‌شده، کشتی باری چینی با نفتکش ایرانی پر از میعانات، تصادف کرده؛ اما با وجود درنظرگرفتن ایمنی نفتکش‌ها، به چه دلیل بار کشتی دچار حریق شد؟ کشتی دچار حریق و منفجر شد، چگونه 21 خدمه کشتی باری چینی همگی نجات یافتند و 32 خدمه نفتکش ایرانی، همگی مفقود شدند؟ حتی یک‌نفر هم تاکنون پیدا نشده است. درصورتی که همه خدمه مفقود می‌شوند که تمام نفتکش آتش گرفته باشد و این به معنی شدت بسیار حادثه بوده است که ابهام دارد.

کاپیتان‌های شرکت ملی نفتکش، افراد زبده هستند و رخداد چنین حادثه ای با این ابعاد بزرگ، جای سوال دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن