چه فشارهایی تعرفه هیبریدی‌ها را زیاد کرد

یکی از فعالان بازار خودروهای هیبریدی گفت:  تعرفه واردات خودروهای هیبریدی ۴ برابر خودروهای بنزینی افزایش یافته و در چنین شرایطی، بالا رفتن تعرفه واردات قطعات و محصول نیمه‌ساخته نیز باعث شده قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر افزایش یابد.

روزنامه شرق در شماره امروز خود درباره افزایش تعرفه خودروهای برقی گزارشی نوشته است که در ادامه می آید:

هفته پیش بود که دولت تعرفه‌های جدید واردات خودروها را ابلاغ کرد و پس از آن هم بعد از هفت ماه سامانه ثبت سفارش باز شد تا شاید حال و هوای بازار خودرویی کشور کمی تغییر کند. در ابلاغیه جدید دولت تعرفه همه خودروها رشد تقریبا دو برابری دارند و جالب اینجاست که تعرفه خودروهای هیبریدی یک‌باره ٩ برابر شده و از ۵ درصد به ۴۵ درصد رسید؛ موضوعی که انتقادات زیادی را به این تصمیم دولتی وارد کرده و حتی بسیاری از کارشناسان خواهان توضیح چنین تصمیمی از سوی دولت شدند.  هر چند که تا روز گذشته هیچ‌یک از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبتی در مورد دلیل این افزایش ناگهانی تعرفه هیبریدی‌ها نکرده بودند اما بالاخره دیروز امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که «افزایش تعرفه مربوط به خودروهای هیبریدی بالای ۱۵۰۰ سی‌سی است که موتور فسیلی دارند، این تیپ از موتورها به صورت فول هیبریدی نیستند و در اصل از موتورهای فسیلی استفاده می‌کنند. این موتورها بیشتر توان خودرو را تامین می‌کنند و فقط در سرعت‌های بالا و همچنین مسیرهای مسطح و کم شیب موتور الکتریکی وارد مدار می‌شود.» با این حال محمدجواد محمدی‌زاده از فعالان بازار واردات خودروهای هیبریدی رشد ۹ برابری تعرفه واردات این خودروها را ناشی از فشار مافیای فعال در زمینه افزایش مصرف بنزین می‌داند و معتقد است که «تعیین تعرفه بالای واردات خودروهای هیبریدی نتیجه اعمال نظر مافیای فعال در جهت افزایش مصرف بنزین در کشور است تا با جلوگیری از واردات خودروهای هیبریدی، کاهش مصرف بنزین اتفاق نیفتد. این سیاست وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد به معنی تحریک مردم به مصرف بیشتر بنزین است، طبق قانون، مجلس و دولت باید از عرضه خودروهای هیبریدی در کشور حمایت کنند که مصوبه اخیر دولت به معنی نقض این قانون است.» به گفته وی، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی ۴ برابر خودروهای بنزینی افزایش یافته و در چنین شرایطی، بالا رفتن تعرفه واردات قطعات و محصول نیمه‌ساخته نیز باعث شده قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر افزایش یابد. هدف از اعمال این تعرفه‌ها، تنظیم بازار نیست با اعمال تعرفه‌های جدید قیمت هر دستگاه تاکسی هیبریدی ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است و این اقدام به معنی حمایت از تولید داخل و مصرف‌کننده نیست، بلکه به نظر می‌رسد دولت قصد دارد بخشی از رشد ۳۵ درصدی درآمدهای مالیاتی از محل افزایش واردات در بودجه ۹۷ را تامین کند.» محمدی‌زاده با بیان اینکه ۹۵ درصد بازار خودرو کشور به خودروهای داخلی اختصاص دارد، گفت: «شرکت‌های داخلی طی ۶ ماه اخیر با شرکت‌های رنو، سیتروئن و پژو قرارداد بسته‌اند و در قرارداد آنها نیز فقط تولید خودروهای بنزینی مدنظر قرار گرفته است. در نتیجه خودروسازان داخلی عملا به سمت تولید خودروهای بنزینی و دوری از خودروهای هیبریدی حرکت می‌کنند.» این کارشناس صنعت خودرو، تعیین تعرفه‌های جدید واردات خودروهای هیبریدی را سیاستی برای تقویت انحصار و دوری از رقابت در صنعت خودرو کشور عنوان کرد و گفت: «سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت باید ۶۸۰۰ دلار بابت خودروهای هیبریدی، یارانه پرداخت کند و در عین‌ حال، کمک بلاعوض شهرداری‌ها بابت خرید این خودروها، ورود رایگان به طرح ترافیک و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان‌ قیمت به رانندگان تاکسی‌های هیبریدی پیش‌بینی شده بود که اجرایی نشدند.»

محمدی‌زاده با بیان اینکه اعتراض مکتوبی را نسبت به تعرفه‌های جدید وضع‌شده برای واردات خودروهای هیبریدی به وزارت صنعت ارایه کرده‌ایم، گفت: برای تولید داخلی خودروهای هیبریدی مذاکرات اولیه را با مسوولان وزارت صنعت و طرف خارجی انجام داده‌ایم و منتظر دریافت مجوز کتبی وزارت صنعت برای این تولید هستیم تا با همکاری یکی از خودروسازان داخلی، تولید محصولات هیبریدی در کشور آغاز شود. در همین حال برای تولید موتوسیکلت‌های برقی هم اگر شهرداری‌ها کمک بلاعوض بابت این محصولات پرداخت کنند، تولید این موتورها در کشور صورت خواهد گرفت.»

وی می‌گوید: «۲۰ سال پیش سیاستگذاری‌ صورت گرفت که بر اساس آن، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی در شهر تهران باید به ۷۵ درصد برسد، اما هم‌اکنون این رقم کمتر از ۵۰ درصد است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن