امید به روند روبه‌رشد تجدیدپذیرها در 2018

سال 2017 سالی بود که تجدیدپذیرها سوار بر ترن هوایی بودند. هزینه‌ برق بادی و خورشیدی کاهش یافت، چین رکورد اهداف تجدیدپذیرهای خود را شکست اما دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، این کشور را از پیمان تغییرات اقلیم پاریس خارج کرد. بنابراین پیش‌بینی کارشناسان برای تجدیدپذیرها در سال 2018 چیست؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال 2018 کاهش قیمت تجدیدپذیرها ادامه خواهد یافت.

از سال 2009 تا کنون قیمت برق خورشیدی حدود 62 درصد کاهش یافته است در حالی که هزینه‌های برق بادی فراساحلی هم در سال‌های اخیر به نصف کاهش یافته و در سال 2017 به 57 پوند در هر مگاوات ساعت رسیده است.

به اعتقاد جنیفر دلون، سردبیر نشریه دنیای انرژی تجدیدپذیر، اقدامات کشورها در جهت افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، روندی را طی می‌کند که باعث خواهد شد قیمت تجدیدپذیرها در کشورهایی مثل هندوستان کاهش یابد.

نقش چین در افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها

هرچند چین بزرگ‌ترین کشور آلاینده دنیاست، اما رهبری جهانی در استفاده از تجدیدپذیرها هم برعهده چین است. در یک دهه گذشته ظرفیت تجدیدپذیرهای این کشور 800 برابر شده و از این میان 54 گیگاوات فقط در سال 2017 راه‌اندازی شده است.

جیمز وایلد، مدیر اجرایی کربن‌تراست می‌گوید «چین از اهداف پیش‌بینی شده برای سال 2020 خود در زمینه صفحات خورشیدی عبور کرده است».

به طور کلی چین برای سرمایه‌گذاری 292 میلیارد پوندی در بخش تجدیدپذیرها تا سال 2020 برنامه‌ریزی کرده است. از طرفی تعهدات این کشور در پیمان پاریس هم باعث شده تا چین مصرف زغال سنگ را کاهش دهد و انتظار می‌رود انتشارات این کشور در 2030 به بالاترین سطح خود برسد.

برنامه دراز مدت چین برای تجارت انتشارات در دسامبر 2017 پایه‌ریزی شد. این برنامه برای انتشارات کربن تولید برق سراسر کشور قیمت ملی تعیین کرده است. تولید برق در چین به شدت وابسته به مصرف زغال سنگ است.

همکاری‌های جهانی

در سال 2016 در ایالات متحده 147 مگاوات برق خورشیدی راه‌اندازی شد. شرکت اپل در کالیفرنیا تصمیم گرفته است که 100 درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند.

گلدمن ساچ یکی از بانک‌های بزرگی‌ است به برنامه‌ 100درصد تجدیدپذیر 100RE پیوسته است.

درحالی که انتظار می‌رود در سال 2018 این نوع همکاری‌ها برای استفاده از تجدیدپذیرها افزایش یابد، و این روند با کاهش هزینه‌های تجدیدپذیرها هم افزایش یابد، واقعیت این است که این شرکت‌ها به دنبال امنیت انرژی هستند و نیز می‌خواهند فرصت‌های تجاری در بازار شبکه‌های تولید و توزیع برق توزیعی را از دست ندهند.

مشاغل تجدیدپذیر

بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر کرده است، حدود 9.8 میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغل مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر دارند. در واقع، تکنسین‌های توربین‌های بادی و نصابان صفحات خورشیدی بیشترین رشد را در بین دیگر مشاغل داشتند.

از طرفی سرمایه‌گذاری 17.5 میلیارد پوندی در بخش فراساحلی بریتانیا مشاغل بسیاری در بخش برق بادی تولید خواهد کرد.

رقابت در بازار باتری‌ها

در سال 2018 تسلا باید بتواند گیگافکتوری نوادا را که بزرگ‌ترین کارخانه باتری دنیا است تکمیل کند. چین هم اعلام کرده است در حال ساخت باتری‌های 120 گیگاوات ساعتی تا سال 2021 است. در سوئد، مجارستان، هلند و آلمان هم قرار است کارخانه‌های باتری‌سازی راه‌اندازی شود.

بریتانیا در 2017 حدود 246 میلیون پوند برای تکنولوژی‌های باتری‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

البته آنچه که مهم است این است که باتری‌های لیتوم یون تنها تجهیزات ذخیره‌سازی نیستند که در سال 2018 رشد خواهند کرد.

پمپ‌های ذخیره‌سازی و ذخیره سازی انرژی با هوای فشرده و نیز باتری‌های برپایه آب، باتری‌های فاز جامد و باتری‌های هیدروژن نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن