مطالعه آزمایشگاهی تاثیر امواج فراصوت بر ازدیادبرداشت نفت

« مطالعه آزمایشگاهی تاثیر امواج فراصوت بر ازدیاد برداشت نفت در یک میکرومدل شیشه ای» عنوان پایان نامه ای است که در دانشگاه شهید باهنر کرمان مورد تحقیق قرار گرفته است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این پایان نامه آمده است: با ادامه روند کنونی برداشت نفت از مخازن نفتی به زودی سطح تولیدی چاه های نفت با کاهش روبه‌رو خواهند شد و احتیاج به استفاده از روش‌های جدید و کارآمدتر جهت بهبود برداشت نفت روز به روز بیشتر خواهد شد.

یکی از این روش‌های جدید استفاده از امواج فراصوت می‌باشد. در این مطالعه ابتدا به بررسی رفتار سیال تزریقی امتزاج‌ناپذیر، میزان بازیافت نفت، چگونگی پخش شدن انگشتی‌ها و چگونگی جابجایی فازها را در حضور و عدم حضور امواج فراصوت بر روی دو نوع نفت متفاوت با استفاده از مدل هله-شاو پرداخته شده است. مدل هله-شاو از دو قطعه شیشه ساخته شده که بطور موازی با فاصله بسیار کم (mm ۱ ۰) روی هم قرار گرفته‌اند. نتایج نشان داد که استفاده از امواج فراصوت باعث کاهش پدیده انگشتی شدن، توزیع بیشتر سیال جابجا کننده و همچنین افزایش بازده تولید نفت می‌گردد. بطوریکه برای نفت سبکتر ۴% و برای نفت سنگین‌تر 4.3 % افزایش بازیافت نفت در پی داشت.

در ادامه تاثیر امواج فراصوت بر روی حذف یا کاهش ترسیب رسوب آسفالتین در میکرومدل شیشه‌ای بررسی شد. نتایج نشان داد که علاوه بر کاهش ترسیب آسفالتین، ذرات ترسیب شده آسفالتین در برخی از نقاط می‌تواند بصورت بازگشت پذیر در لایه نفتی روی دیواره محیط متخلخل حل شوند. در برخی از نقاط به دلیل همجواری آب نمک با لایه نفتی، امولسیون آب در نفت تشکیل شد، که این خود به دلیل کاهش کشش سطحی لایه نفتی با آب در اثر انتقال انرژی امواج فراصوتی می‌باشد.

در آخر با استفاده از دو نوع نفت متفاوت و دو نوع میکرومدل با هندسه متفاوت تاثیر امواج فراصوت بر روی بازیافت نفت مورد مطالعه قرار گرفت. یکی از میکرومدل‌ها دارای یک نوع الگو و دیگری دارای سه الگوی متفاوت جریانی بود. با قرار دادن میکرومدل تحت تابش امواج فراصوت و همزمان سیلابزنی نفت توسط آب مقطر به بررسی تاثیر این نوع امواج بر بهبود بازیافت نفت پرداخته شد. استفاده از این امواج باعث بهبود برداشت نفت، افزایش مسیرهای پرکولاسیون نفت، کاهش لایه‌های نفتی روی دیواره محیط متخلخل شد. نتایج نشان داد که جهت استفاده از این نوع امواج باید به هندسه مدل و نوع نفت نیز توجه کرد.

نویسنده :

رضا رضایی ده شیبی1

1. دانشگاه شهید باهنر کرمان

استاد راهنما: علی محبی*

استاد مشاور: احمد برزکار

* . صفحه ارتباطی استادراهنما: http: academicstaff.uk.ac.ir almohebbi

واژگان کلیدی:

امواج فراصوت، پدیده انگشتی، مدل هله-شاو، آسفالتین، میکرومدل، ازدیاد برداشت

فایل دریافت مقاله:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن