طراحی و ساخت مبدل هیبریدی امواج دریا بر پایه سرامیک های پیزوالکتریک

« طراحی و ساخت مبدل هیبریدی امواج دریا بر پایه سرامیک های پیزوالکتریک با رویکرد استفاده در خلیج فارس» عنوان مقاله ای است که توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف در نوزدهمین همایش صنایع دریایی و در تاریخ 20-23 آذرماه سال جاری ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این مقاله آمده است: امروزه بهره وری از انرژی های تجدیدپذیر دریایی در سراسر جهان در حال افزایش است. کشور ایران نیز با بهره گیری از دریای خلیج فارس می تواند از انرژی های پاک و تجدیدپذیر دریایی در کاربردهای خاص استفاده کند.

این مفاله به شرخ طراحی، ساخت و بررسی رفتار یک مبدل انرژی امواج با استفاده از ژنراتور و پیزوالکتریک های سرامیکی به صورت هیبریدی پرداخته شده است. در این پژوهش ابتدا شرایط دریایی خلیج فارس با توجه به نمودارهای تاریخچه زمانی مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات دامنه امواج، جهت باد، جزر و مد و … مشخص خواهد شد. دریای خلیج فارس اغلب آرام و نسبت به سایر دریاها و اقیانوس کم انرژی است، لذا دامنه امواج کوتاه و به طور متوسط در حدود 10 تا 50 سانتی متر است. در این خصوص یک مبدل ابداع، طراحی و ساخته شده است.

این مبدل حرکت بالا به پایین امواج را با استفاده از یک مکانیزم ساده چند برابر و به حرکت چرخشی با دور بالا تبدیل خواهد نمود. این حرکت چرخشی از یک سو به ژنراتور منتقل شده و تولید الکتریسیته نموده و از یک سو به فرکانس بالا به پیزو سرامیک ها ضربه وارد نموده و تولید الکتریسیته می نماید.

محل ارائه: نوزدهمین همایش صنایع دریایی

نوع مقاله: کنفرانسی

نویسندگان:

سیدمحمد طاهری1، هدایت جمشیدی2، علیرضا کاظمی پور اسفرجانی3، رضا طبرزدی4

1دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک، دانشگاه شاهد

2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف

3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف

4دانشجوی دکتری مواد، پژوهشگاه مواد و انرژی

واژگان  کلیدی:

انرژی های تجدیدپذیر، مبدل موج هیبریدی، پیزوالکتریک سرامیکی، تولید برق

ایمیل مسئول مقاله: sm.taheri59@gmail.com

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن