رانش زمین در مناطق بازمانده از آتش سوزی کلیفرنیا

رانش زمین و به راه افتادن سیلی از گل و لای در جنوب کالیفرنیا تاکنون ۱۵ کشته برجای گذاشته است. عملیات نجات برای یافتن دیگر قربانیان ادامه دارد.

گل و لای بخش وسیعی از سانتاباربارا را فرا گرفته و ساکنان این منطقه که چند هفته پیش هم به علت آتش‌سوزی جنگل‌ها ناچار به تخلیه منازل خود شده بودند را یک بار دیگر آواره کرده است.

رودی از گل و لای که پس از بارش‌ شدید باران در چند روز گذشته به حرکت افتاده بیش از ۴۵ کیلومتر از جاده ساحلی در منطقه سانتاباربارا را غیرقابل عبور کرده و آن طور که پلیس محلی توصیف می‌کند گل و لای که به همراه خود قطعه سنگ‌هایی به بزرگی یک خودرو هم آورده، منطقه را گرفته و آن را بیشتر شبیه صحنه‌های میدان نبرد در دوران جنگ جهانی اول کرده است.

مقام‌های محلی می‌گویند احتمالا شمار قربانیان این سانحه طبیعی با ادامه جستجوها افزایش خواهد یافت.

یکی از ساکنان این منطقه در حالی که هنوز روی صورتش گل و لای بود به خبرنگاران از چگونگی نجات یک کودک گفت؛ کودکی که دهانش پر از گل شده بود و در آستانه خفه شدن بوده است.

چندین راه اصلی بر اثر رانش زمین و قرار گرفتن گل و لای به روی بستر جاده مسدود شده‌اند؛ از جمله بزرگراه ۱۰۱ که از سن دیگو در جنوب کالیفرنیا تا سانفرانسیسکو در شمال این ایالت یکی از شاه‌راه‌های ارتباطی غرب آمریکا است.

امدادگران تاکنون بیش از ۵۰ نفر را نجات داده‌اند اما هنوز بسیاری در محاصره گل و لای قرار گرفته‌اند و راه دسترسی‌شان به مناطق امن مسدود است.

بیش از ۱۶۰ نفر بر اثر وقایع مرتبط با این سانحه مجروح شده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

این نخستین باران موسمی در جنوب کالیفرنیا بود که به روی زمین‌های بایر شده از آتش‌سوزی وسیع ماه دسامبر بارید.

بسیاری از ساکنان مناطقی که اکنون زیر گل و لای مدفون شده، یک ماه پیش هم با رسیدن آتش به محدوده محله آنها ناچار به تخلیه فوری شده بودند. برای همین هم وقتی در چند روز گذشته مسئولان سانتاباربارا از آنها خواستند یک بار دیگر آماده دریافت هشدار تخلیه فوری شوند، بسیاری از آنها از «طاق شدن طاقت‌شان» سخن گفتند.

آتش‌سوزی گسترده جنوب کالیفرنیا در ماه دسامبر که ابتدا با آتش‌سوزی توماس در منطقه ونچورا شروع شد و سپس به سمت شمال حرکت کرد و به سانتاباربارا هم رسید، سهمگین‌ترین آتش‌سوزی تاریخ این ایالت نام گرفت.

بر اثر این آتش‌سوزی، علاوه بر سوختن درختان و پوشش گیاهی، لایه‌ای از خاکستر و خاک سفت شده زمین را پوشاند که به هنگام بارندگی اجازه جذب آب به خاک را نمی‌داد و پیش‌بینی می‌شد که در صورت بارندگی شدید به رانش زمین و راه افتادن سیلی از گل و لای در برخی از مناطق شیب‌دار ختم شود.

به همین علت هم در چند روز گذشته مقام‌های محلی بارها به ساکنان این مناطق درباره وقوع چنین پدیده‌ای هشدار داده بودند و روز دوشنبه هم دستور تخلیه فوری در برخی از مناطق سانتاباربارا صادر شد.

با وجود این، برخی از ساکنان این مناطق که هنوز از سرخوردگی ناشی از آتش‌سوزی ماه گذشته رنج می‌برند، راضی به ترک دوباره منازل خود نشدند.

این در حالی است که آژانس فدرال مدیریت بحران آمریکا (فیما) هشدار داده است مناطقی که شاهد آتش‌سوزی وسیع بوده‌اند دست کم تا پنج سال باید با احتمال بالای وقوع سیل و جاری شدن گل و لای و ورانش زمین سر کنند.

در برخی مناطق ارتفاع گل و لای به بیش از یک متر رسیده و به زیرساخت بناها آسیب رسانده است.

در محله مونتسیتو سانتاباربارا برخی از خانه‌های بسیار گران قیمت سلبریتی‌های آمریکایی تحت تاثیر این سانحه قرار گرفته است؛ خانه‌های لوکس کسانی چون اوپرا وینفری هم در این محله واقع شده است.

این سانحه در نخستین روزهای سال ۲۰۱۸ در حالی روی داد که با احتساب خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌های ماه دسامبر، توفان‌های سهمگین در تگزاس، فلوریدا و پورتو ریکو، سال ۲۰۱۷ پرخسارت‌ترین سال در تاریخ آمریکا به لحاظ سوانح طبیعی ثبت شده بود.

پیش‌تر گزارش شده بود که آمریکا در یک سال گذشته در فاجعه‌های طبیعی مرتبط با آب و هوا ۳۰۶ میلیارد دلار خسارت دیده است.

به گفته سازمان ملی هواشناسی آمریکا ۲۰۱۷ از نظر شدت گرما هم جایگاه سوم را از زمان شروع ثبت رکوردها به دست آورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن