خروج ترامپ از برجام بعید نیست صنعت نفت باید در فضای خاکستری راه خود را برود

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: ما برای توسعه و صادرات نفت کشور مستقل از تصمیمات رییس‌جمهور آمریکا در قبال برجام، باید راه خودمان را برویم.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار «انرژی امروز» درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر صنعت نفت ایران اظهار داشت: آقای ترامپ فضای ابهام‌آلودی را به وجود آورده که قبلا به‌صورت قانونی علیه صنعت نفت و گاز ما در زمان تحریم‌ها وجود داشت. حالا مشکلات قانونی و تحریم‌ها وجود ندارد، بلکه اکنون ترامپ فضای خاکستری ابهام را به وجود آورده است.

وی افزود: ما باید بتوانیم در این فضا کارمان را پیش ببریم و به نظرم حتما هم خواهیم توانست.

وی با بیان اینکه «قرار است رئیس‌جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌ها که در برجام بر آن تأکید شده را تمدید کند»، تصریح کرد: ترامپ اگر این تعلیق‌ها را تمدید کند، برمبنای برجام عمل کرده و اگر انجام ندهد، علنا برجام را نقض کرده و کنار گذاشته است.

زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که «باتوجه به تصمیماتی که رییس‌جمهور آمریکا تاکنون گرفته به نظرتان برجام را نقض خواهد کرد یا خیر؟»، گفت: زمان زیادی تا این تاریخ نمانده می‌توانیم صبر کنیم، اما پیش‌بینی خیلی‌ها این است که امضا خواهد کرد و تحریم‌هایی که تعلیق کرده را مجددا تمدید می‌کند.

وی افزود: ترامپ اگر این کار را هم بکند؛ حتما حواشی‌ای را اعلام خواهد کرد که این فضای تردید و ابهام را دوباره ادامه دهد.

زمانی‌نیا ادامه داد: اگر عملکرد ترامپ را در حوزه‌های مختلف در قبال تعهدات بین‌المللی آمریکا بررسی کنیم، متوجه می‌شویم خیلی غیرمعمول عمل کرده و اگر این را ملاک قرار دهیم، باید احتمال دهیم که از برجام هم خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه «حدس و گمان بیشتر ما این است که بیرون نمی‌آید»، درعین‌حال تصریح کرد: اما اگر ملاک ترامپ همچون سایر تصمیمات بین‌المللی‌اش باشد که انزواگرایانه است و آمریکا را از حالت آمریکایی که در دنیا نقش دارد به داخل مرزهای آمریکا برمی‌گرداند؛ باید بگوییم از برجام هم خارج خواهد شد. درحالیکه به نظر من هم اینطور نخواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تصمیم ترامپ هرچه باشد؛ ما باید بتوانیم با تدبیر کار کنیم و در فضای خاکستری و ابهام کارهایمان را پیش‌ ببریم که شدنی هم هست.

وی توضیح داد: خیلی از شرکت‌های بین‌المللی که فناوری خوب هم دارند نیازی به مجوز خزانه‌داری آمریکا هم ندارند و خیلی نگران عکس‌العمل آمریکا نیستند. ما باید راه خودمان را با تکیه بر توان داخلی و بهره‌برداری از فناوری موجود و سرمایه‌هایی که وجود دارد و همین‌طور همکاری با شرکت‌های کوچک بین‌المللی که نگران وضع خاکستری نیستند، ادامه دهیم و حتما هم همینطور خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن