نفت می‌تواند از 80 دلار بالاتر رود

کاهش تولید نفت و افزایش تقاضا برای نفت از ابتدای امسال قیمت نفت را با جهشی مواجه کرد که در سه سال گذشته بی‌سابقه بود و بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که بازار حتی می‌تواند به قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه هم فکر کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» پایگاه اینترنتی بارونز به نقل از فیلیپ فلین، تحلیل‌گر ارشد گروه آینده قیمت می‌نویسد «دلیل این افزایش قیمت نفت، داستان قدیمی جهان نفت است: قیمت کم باعث افزایش تقاضا و رشد اقتصادی می‌شود و حالا این تقاضاست که بازار را هدایت می‌کند».

قیمت نفت در سال‌های 2014 و 2015  به دلیل اشباع بازار و عدم تمایل کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت به دلیل ترس از دست دادن سهم خود در بازار کاهش شدیدی یافت.

روز جمعه این قیمت به بالاترین میزان خود از دسامبر سال 2014 رسید و وست تگزاس اینترمدیت، شاخص نفت ایالات متحده، با 64.30 دلار در هر بشکه در بورس نیویورک معامله شد و شاخص جهانی نفت، برنت، هم در بورس اروپا با 69.87 دلار معامله شد.

فلین انتظار دارد در سال 2018 قیمت WTI به 67 دلار هم برسد و می‌گوید که احتمالا زمان زیادی لازم است تا این نفت به قیمت 70 دلار معامله شود. اگر اوپک توافق کاهش تولید خود را ادامه دهند حتی WTI می‌تواند به 80 دلار هم برسد.

عرضه نفت خام ایالات متحده برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته است و فلین می‌گوید این بزرگ‌ترین کاهش در تاریخ بازار در کوتاه‌ترین زمان است و نشان می‌دهد که بازار نفت ایالات متحده در برابر تقاضا با کسری مواجه است».

آژانس بین‌الملل انرژی IEA می‌گوید که در سال 2017 تقاضای نفت با 1.6 درصد افزایش نسبت به سال 2016 در 97.8 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. بر همین اساس، عرضه جهانی نفت در ماه نوامبر هم به 97.8 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سال گذشته آن 1.1 میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد. IEA می‌گوید که در سال 2019 تقاضای نفت به 99.1 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

جی هات‌فیلد، از مدیریت سرمایه زیرساختی، می‌گوید که تقاضای جهانی نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز در سال افزایش خواهد یافت که بیش از میزان افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده است.

او انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت با رشد بالای اقتصادی، افزایش یابد و قیمت نفت را از آنچه که اکنون به آن رسیده بالاتر ببرد. پیش‌بینی او برای WTI برابر با 60 تا 70 دلار در طول سال 2018 است.

در هفته‌های اخیر، فاکتورهای ژئوپلیتیکی هم بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. یکی از این فاکتورها ناآرامی‌های ایران، سومین تولید کننده نفت اوپک بود، و دیگری خطر کاهش تولید نفت ونزوئلا بود.

اما تحلیل‌گران معتقدند که بادهای مساعدی برای قیمت نفت وزیدن خواهد گرفت. دنتون سینکوگرانا، مدیر تحلیل نفت از خدمات اطلاعاتی قیمت نفت، می‌گوید «قیمت بالای نفت معادل عرضه بسیار زیاد نفت است».

او می‌گوید همکاری برای کاهش تولید نفت «باورکردنی» نبوده است و بر اساس گزارش IEA در سه ماهه آخر سال 2017 این همکاری به 100 درصد رسید. اما «وسوسه تقلب» هم با افزایش قیمت نفت افزایش یافته است.

کشورهای غیرعضو اوپک، چون روسیه، که در این توافق نفتی شرکت کردند، و ایالات متحده،‌ که وارد این توافق نشد، کشورهای کلیدی بازار نفت هستند.

عمر ال‌عبایدلی، ‌مدیر برنامه مرکز مطالعات استراتژیک،‌ بین‌الملل و انرژی بحرین می‌گوید «روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت، به همراه تولید کنندگان خلیج فارس، سرمایه‌گذاری در بخش نفت را دوباره از سر گرفته‌اند و این یعنی افزایش تولید نفت که حتما بر قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود».

به اعتقاد او «نفت شیل هنوز هم به عنوان یک معما باقی خواهد ماند، تعداد دکل‌های نفتی بازی همیشگی موش و گربه نفت شیل با نفت متعارف خواهد بود. اما هزینه‌های نفت شیل افزایش خواهد یافت».

برنامه کابینه دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده برای آزادسازی حفاری مناطق فراساحلی نفت و گاز به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله، بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

مکسول گلد، مدیر بخش استراتژی سرمایه‌گذراری در شرکت ETF سکیوریتی، می‌گوید تمرکز بر سرمایه‌گذاران می‌تواند رشد عرضه را بیشتر کند، صادرات را افزایش دهد و سیاست‌های حفاری در ایالات متحده را توسعه دهد. این فاکتورها می‌توانند قیمت نفت را در نیمه اول سال 2018 به همان قیمت 45 تا 60 دلار در هر بشکه هم بازگردانند. اما تعادل بیشتر بازار به همراه افزایش تورم و قیمت دلار آمریکا می‌توانند در نهایت در نیمه دوم سال قیمت نفت را به ثبات برسانند».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن