از کشتی برخوردکرده با سانچی چه خبر؟

در چند ساعت اخیر و درحالیکه نفتکش سانچی به طور کامل زیر آب رفته است؛ عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که انتشاردهندگان آن مدعی هستند مربوط به کشتی برخوردکرده با سانچی است.

به گزارش خبرنگار انرژی امروز، در این تصاویر یک کشتی که دماغه و بخش جلوی آن به شکل جدی آسیب دیده و حروف اول نام «کریستال» در آن مشهود است، دیده می‌شود؛ اما از سوی مراجع ذیربط مستند بودن آن تایید نشده است. ضمن آنکه بدنه کشتی دچار زنگ‌زدگی و فرسودگی است و به نظر می‌رسد صدمه‌دیدگی آن، مربوط به سانحه‌ای قدیمی است.

انتشار این عکس درعین‌حال، بار دیگر به سوالی تکراری دامن زده و آن اینکه چرا کشتی فله‌بر هنگ کنگی کریستال بعد از حادثه به شکلی مشکوک به حاشیه رفته و به گفته مقامات ایرانی، نه اجازه دیدار با کاپیتان و خدمه آن به مسئولان ایران داده شده و نه هنوز خبری از انجام تحقیقات و بازرسی نهادهای دریایی و قضایی چین از آنها منتشر شده است.

برخورد عمدی؟

درعین‌حال، عدم آسیب جدی این کشتی و نوع برخورد و انجراف آن از مسیر آتش سانچی، شائبه‌هایی مبنی بر عمدی بودن سانحه بوجود آورده است.

در این زمینه، محمودخاقانی، کارشناس نفت و انرژی، معتقد است: «باید بررسی شود که چرا کشتی باری چینی ناگهان به سانچی برخورد کرد و سالم مانده است. اگر عمدی در کار باشد، آنها می‌دانستند که نقطه ضعف این نفتکش کجاست. در دریاها، همه باید مانند پلیس فکر کرد و نه مانند قاضی. طرفی که در حال حاضر نگران است و وارد عمل خواهد شد، شرکت‌های بیمه هستند».

از طرفی، انتشار گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ابهامات تازه‌ای را بوجود آورده است. این نشریه آمریکایی در یک بند از گزارش خود به علت مبهم این حادثه پرداخته و نوشته: «علت این برخورد که در ۱۶۰ مایلی سواحل شانگهای رخ داد، نامعلوم مانده است. دو کشتی ساعت‌ها پیش از برخورد، از ارسال سیگنال موقعیت مکانی خود برای ایستگاه کنترل ترافیک دریایی، خودداری کرده‌اند».

ناخداها چه می‌گویند؟

این درحالی است که محمدرضا عسکری، کاپیتان کشتی‌های اقیانوس‌پیما، می‌گوید: با توجه به اینکه کشتی چینی حامل کالای غیرخطرناک بوده، پس از تصادف امکان خارج‌سازی آنها وجود داشته؛ اما در کشتی ایرانی با توجه به وقوع چند انفجار، این امکان به وجود نیامده است.

کاپیتان احمد اسدی، ناخدای باسابقه شناورهای غول‌پیکر ایرانی، نیز با بیان اینکه «احتمال ناخدای کشتی سانچی نزدیک به ۱۵ دقیقه قبل از حادثه متوجه این برخورد شده است»، می‌گوید: تمام کشتی‌های غول‌پیکر به یک سیستم رادار مجهز هستند که با توجه به تنظیمات آنها می‌توان انتظار داشت نزدیکی کشتی‌ها را از ۳۰ مایلی تا نیم مایلی رصد کرد. بسته به اینکه تنظیمات کشتی در آن زمان چگونه بوده، نزدیک شدن کشتی دیگر با سیستم آلارم همراه می‌شود و اخطارهای لازم صادر می‌شود؛ اما احتمالا در زمان حادثه ناخدای ایرانی پشت سکان نبوده و یک خطای انسانی از سوی افسران کشتی باعث به وجود آمدن این اتفاق تلخ شده است.

به گفته وی، این خطای انسانی تنها مربوط به کشتی ایرانی نمی‌شود و قطعا طرف چینی نیز نتوانسته در زمان لازم اخطارها را صادر کرده و از این برخورد جلوگیری کند؛ اما با توجه به اینکه کشتی چینی حامل کالای غیرخطرناک بوده، پس از تصادف امکان خارج سازی آنها وجود داشته اما در کشتی ایرانی با توجه به وقوع چند انفجار این امکان به وجود نیامده است.

اما شاید برای دستیابی به پاسخ دقیق‌تر این پرسش‌ها باید در انتظار باز شدن جعبه سیاه حادثه ماند. جعبه سیاهی که امروز در چین پلمب شد و احتمالا تا یک ماه آینده باز نخواهد شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی دراین‌باره می‌گوید: «بازخوانی جعبه سیاه مراحل قانونی خاص خود را دارد. برای رم‌خوانی آن همه ذینفعان باید حضور داشته باشند. به عبارتی دیگر ایران، چین، پاناما، هنگ کنگ، بنگلادش و ملیت کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرده است، باید حضور داشته باشند. به عبارت دیگر باید یک کمیته حقوقی بین‌المللی تشکیل شود».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن