انحراف سانچی به سمت کره شمالی؟ چینی‌ها ریگی در کفش دارند

کاپیتان فریدون شفیعی کرجی، استاد دانشگاه، دکترای حقوق دریایی، کارشناس رسمی دادگستری در امور دریایی ارزیاب خسارت کشتی از بیمه مرکزی و عضو مرکز اتاق داوری ایران، به شایعات اخیر درباره سانحه نفتکش ایرانی پاسخ داد.

به گزارش انرژی امروز، اظهارات این کارشناس در پی ادعاهای رسانه‌های مخالف و بویژه بی بی سی مبنی بر اینکه نفتکش سانچی به سمت کره شمالی تغییر مسیر داده بود؛ منتشر شد.

وی دراین باره نوشت: متاسفانه پس از تصادم کشتی نفتکش سانچی با کشتی فله بر چینی بنام سی اف کریستال که منجر به شهید شدن 32 تن از سرنشینان کشتی نفتکش سانچی شد و ملت ایران را در کنار خانواده های داغ دیده پرسنل ایرانی و خانواده دو پرسنل خارجی به سوک نشاند. 

شفیعی کرجی افزود: بنده نیز بعنوان یک دریانورد و کارشناس بیمه و خسارات دریایی به سهم خودم این غم جانگداز را به کلیه خانواده ها و مردم شریف داغ دیده ایران و جامعه زحمتکش دریایی تسلیت عرض می کنم و از خداوند  میخواهم که به همه این عزیزان صبر بدهد و روح 32 شهید اقیانوس آرام  که مظلومانه هزاران کیلومتر دور از زادگاهشان در بستر دریا آرام گرفتند شاد و قرین رحمت کند. در پی این حادثه اظهار نظر های فراوانی شد و می شود که بنده هم وظیفه خو دانستم که نظر خود را هرچند ناچیز در بعضی موارد بیان کنم.

وی افزود: اولین موضوع گزارش اخیر bbc است که بدون ارائه هرگونه مدارک مستدلل با اتکا به فرضیات بی اساس  مسیر نفتکش سانچی را کره شمالی و حمله موشکی عنوان کرده که همه خوانده اند.

شفیعی کرجی در پاسخ به این ادعا نوشت: اولا کشتی دقیقا در شمال تایوان و شرق سواحل چین تصادم نموده و این محل جایی نیست که نشان از تعیین مسیر به سمت کره شمالی باشد. 

وی افزود: اگر نقشه را نگاه کنید این کشتی می تواند در مسیر کره جنوبی، بنادر شمالی ژاپن و بنادر شمالی و شرقی چین هم باشد. پس این تعین مسیر به دلیل شمال تایوان بودن مردود است؟

این دریانورد پیشکسوت یادآور شد: کشور چین  یکی از حامیان کره شمالی است و رابطه سیاس حمایتی دارد؛ پس دلیلی برای اقدامی علیه منافع  این کشور وجود ندارد. همچنین، چین با ایران هم که رابطه خوب تجاری و سیاسی دارد. خوب اگر این محموله به قصد کره شمالی بود؛ چین چرا باید با موشک بزند؟

وی ادامه داد: از طرفی اگر تانکر مورد اصابت موشک قرار می گرفت با وجود قدرت تخریب موشک و میزان میعانات گازی موجود در کشتی سانچی، این کشتی در همان ساعات اولیه غرق می شد.

شفیعی کرجی در ادامه نوشت: هر کشتی معمولا دو دستگاه رادار، سیستم ECDIS ،GPS، جایرو و غیره دارد که مستقلا کار می کنند. 

به نوشته وی، رادار ها به راحتی می تواند از راه دور حداقل تا 50 مایلی موقعیت کشتی های دیگر را با مسیرشان تشخیص بدهد و کشتی های دیگر هم با همین امکانات موقعیت این کشتی را تشخیص می دهند. دستگاهی که باعث ارسال اطلاعات کشتی به کشتی های دیگر و مراکز خشگی می‌شود، سیستم ais است که اگر هم خاموش باشد تاثیری در ناوبری ندارد. پس اصطلاح خاموش بودن رادارها غلط و نشان از بی اطلاعی نویسنده گزارش بی بی سی دارد. شفیعی کرجی افزود: افسران کشیک حتی با قدیمی ترین سیستم ناوبری هم به موقع امکان تصادم را می توانند به راحتی ارزیابی کنند و طبق قوانین جهت رفع خطر اقدامات لازم را انجام دهند.

این دریانورد باسابقه ادامه داد: در اینکه چینی ها در ارائه گزارش حادثه و نحوه تصادم با توجه به در اختیار داشتن کشتی کریستال که چینی است و پرسنل کشتی هم زنده و شاهدان عینی حادثه هستند، تعلل و مقاومت می کند؛ شکی نیست و این امر دال بر این است که ریگی در کفش دارند و علت کم کاری در خاموش کردن کشتی سانچی هم شاید از آنجا نشات می گیرد. آنها بر خلاف ما هیچ اظهارنظری نمی کنند، چرا؟

وی در پاسخ به این سوال نوشت: بنده نگاهی که به محل خسارت  کشتی سی اف کریستال انداختم اگر واقعا همان کشتی باشد برخلاف انیمیشن صداوسیما که کشتی کریستال را مستقیما به سمت راست کشتی سانجی می زند، نیست؛ بلکه اگرهم تصادم در این سمت بوده، با زاویه ای دیگر در سمت چپ سینه کشتی کربستال می باشد.

وی افزود: به هرحال، هدف در این بخش تعیین درصد تقصیر و نحوه تصادم  نبود؛ بلکه این مختصر فقط تحلیلی بر گزارش بی بی سی بوده و بنده بصورت شخصی حادثه را از نظر تخصصی با توجه به زمینه فعالیتم پیگیری خواهم نمود که با گزارش های کذب و کم کاری چینی ها حقی از این ملت و شهیدان دور از وطنمان را ضایع نکنند. هرچند مطمئن هستیم که متخصصین گرامی شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر و دریانوردی و مسئولین ذیربط رسما پیگیر واقعیت تا حصول نتیجه خواهند بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن