سانچی مقررات جهانی دریانوردی را تغییر می دهد

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سانحه نفتکش سانچی آنقدر بزرگ است که قوانین و کنوانسیون‌هایIMO را تغییر دهد.

به گزارش انرژی امروز، حسین عباس‌نژاد در مراسم ادای احترام به مقام شامخ شهدای نفتکش سانچی با بیان اینکه این سانحه جانگذاز را به جامعه دریایی و بازماندگان معزز شهدای سانچی تسلیت عرض می‎کنم، گفت: متاسفانه شاهد یکی از حوادث نادر در تاریخ دریانوردی کشور بوده‌ایم. این سانحه به اندازه‎ای بزرگ بوده است که قوانین و کنوانسیون‌های سازمان جهانی دریانوردی IMO را تغییر دهد.

عباس نژاد در ادامه با اشاره به اینکه از روز اول از نزدیک سانحه را دنبال می‎کردیم، اظهار کرد: از زمانی که مسوولان کشورمان به چین اعزام شدند تا زمانی‌که کشتی ژاپنی وارد امداد رسانی به حادثه شد اخبار و ماجرا را رصد می‎کردیم و سعی ر آن داشتیم تمام امکانات خود را بسیج کنیم تا حداقل اثری از دریانوردان پیدا شود ولی متاسفانه از آنجایی که حجم سانحه بسیار بزرگ و حجیم بود نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سوانح دریایی بزرگی اتفاق افتاده است اما به دلیل اینکه در این حادثه بلافاصله بعد از تصادف، انفجار و آتش‌سوزی رخ می‌دهد جزو نوادر محسوب می‎شود و به اندازه‎ای بزرگ بود که به سختی کاری از دست ما بر‌می‌آمد.

عباس نژاد با بیان اینکه همه تیم ما بسیج شده بود، بیان کرد: دولت چین، نیروی دریایی چین و تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. در مباحث فنی و پشتیبانی سفارتخانه‌ها و وزارتخارجه همه تلاش خود را به کار گرفتند اما این حادثه حداقل ظرف 24 سالی که بنده در این عرصه فعالیت می‌کنم بی‌سابقه بوده است.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردیبا اشاره به اینکه در داخل کشور نیز همگرایی و پشتیبانی کل جامعه دریایی و دولت را شاهد بودیم، افزود:دریانوردی صنعت مظلومی است. ما بیش از 250 شهید ما زمان جنگ داشته‌ایم اما هیچ‌گاه به آنها توجه نشده است.

به گفته عباس‌نژاد، دریانوردان در حالی انجام وظیفه می‌کنند که کسی غیر از خانواده‌هایشان اطلاعاتی درباره این شغل ندارند و مشقات آن را نمی‎شناسند.

وی با بیان اینکه جا دارد که این حادثه بررسی شود، گفت: باید علت حادثه بررسی شود تا دریانوردان مطمئن شوند ایمنی‌شان تضمین و همچنین حق و حقوقشان در سوانح حفظ می‌شود. به همین منظور ما در این حادثه با دبیرکلIMOبه صورت روزانه و ساعت به ساعت آخرین تغییرات را اعلام می‌کردیم و وی نیز با جدیت پیگیر این ماجرا بودند.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه این حادثه آنقدر وسعت دارد که منجر به تغییر و بازنگری در مقررات و کنوانسیون‌ها شود،تصریح کرد: در بخش بررسی حادثه تمام توان خود را به کار می‎گیریم تا علت حادثه را اعلام کنیم تا مانع از حوادث مشابه شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در این بخش نحوه اطلاع‌رسانی‌ها بود که ضرورت دارد باید بازنگری شود زیرا برخی اخبار افکار عمومی به سمتی می‎برد که واقعیت را نبینند و این کار تصمیم‌گیری‌ها را سخت و مشکلاتی برای کسانی که در حال کارکردن هستند فراهم می‌کند.

وی افزود: بر اثر سوانح دریایی بزرگی که تا سال 1968 رخ داد به مرور استانداردهای بین‌المللی توسعه یافت با این وجود باز هم سوانح دریایی تکرار شد. سوانح کشتیرانی مثل خودرو نیست که بتوان آن را به راحتی کنترل کرد زیرا دلایل مختلفی دارد. در این حادثه نیز باید ابتدا جعبه‌سیاه را رمزگشایی کنیم.

گفتنی است؛ مراسم ادای احترام به مقام شامخ شهدای کشتی سانچی، امشب (سه‌شنبه) در شرکت ملی نفتکش ایران با حضور کیان‎ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، مقیمی رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش و دیگر مدیران این شرکت، غنجی مدیرعامل شرکت حمل فله و کالای عمومی کشتیرانی و دیگر مدیران و مقامات دریایی و چند تن از بازیگران برگزار شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن