خودزنی گیلان در تالاب انزلی

یک کارشناس با تاکید بر اینکه بندر انزلی اولین و بزرگترین بندر در حاشیه دریای کاسپین و شمال ایران است، گفت: این شهر یکی از قطب‌های ورزشی بوده و از دیر باز به دروازه اروپا شهرت داشته است.

سعید ساویز در یادداشتی نوشت: وجه تسمیه نام انزلی را برگرفته از انزل به معنای لنگر و یا به روایتی دیگر برگرفته از واژه یونانی انزلیوس یا انزلیا به معنای برکه و مرداب دانسته اند. بندرانزلی پربارانترین شهر ایران است و با شهرهایی مانند هوء در ویتنام، قازان یا کازان در تاتارستان و اوکتائو در قزاقستان خواهر خوانده است.

 انزلی کوچک در بسیاری از رشته های ورزشی همواره رقیبی سرسخت و جدی  برای حریفان و یکه تاز در داخل استان است و رجز خوانی و چشم و هم چشمی ها بین بندر انزلی و مرکز استان از دیر باز زبانزد خاص و عام بوده است. متاسفانه در سالهای اخیرانزلی کم کم از شکوه و جلال و روزهای اوج خود فاصله گرفت و تبدیل به فراموشخانه ای شد که به لطف مسئولین استانی روز به روز به مشکلات آن افزوده شد.

 در زمانی که محمد باقرنوبخت، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بود طرح کوچک کردن شهرستان بندرانزلی با جدا شدن خمام و خشکبیجار ازآن و الحاق به رشت آغاز شد، با توجه به اینکه بعدها منطقه آزاد در منطقه ای بین شهر بندر انزلی و زیبا کنار واقع شد، این اقدام مقدمات تقسیم منطقه آزاد بین انزلی و رشت و بعد ها بی نصیب ماندن انزلی از مزایای آن را فراهم کرد.

اگر بد بینانه به این کوچک کردن انزلی بنگریم می توان آن را پیش بینی مرکز نشینان برای مصادره کردن منطقه آزاد دانست. در پشت این طرح هر چه که بود نتیجه آن امروز این شده است که با توجه به ضعف مدیریت شهری در انزلی و قدرت چانه زنی شهرهای دیگر استان چون رشت و لاهیجان  توسعه منطقه آزاد دقیقاً در عکس مسیر شهرستان بندر انزلی در حال تحقق است و حتی بارها زمزمه هایی مبنی بر تغییر نام منطقه آزاد انزلی به منطقه آزاد کاسپین شنیده می شود؛ این به مفهوم آن است که مزیتی که سالها قبل باعث شد تا اولین منطقه آزاد شمال در گیلان و ناحیه انزلی واقع شود و نه مثلا در بنادری چون امیر آباد و نوشهر و نکاء امروز آنچنان مورد پسند مدیران استانی نیست.

تالاب انزلی از جمله تالاب‌های بین‌المللی ثبت‌شده ایران است. این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت‌شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.

تالاب انزلی از آن‌جایی که یک تالاب بین‌المللی ثبت شده‌است، هم‌اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته‌است. قرار گرفتن در این فهرست به این معناست که در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد. اما در کمال ناباوری اخیراً در برخی از رسانه‌های غیر رسمی در استان گیلان از نام جعلی تالاب صومعه سرا استفاده شده است و حتی چندی پیش در راستای برنامه های غیر کارشناسی و انزلی ستیزانه شبکه استانی گیلان (شبکه باران) مجری برنامه در حضور نماینده بندر انزلی در مجلس مدعی شد که دو سوم تالاب به صومعه سرا تعلق دارد و به نوعی سعی کرد نام آن را زیر سوال ببرد. یک جستجوی ساده در مورد تالاب انزلی در اینترنت نقشه‌ها و تصاویر متعدد و مستندات بسیاری از ثبت جهانی آن را در کنوانسیون رامسر به دست می‌دهد که احتمالاً شبکه استانی از ان بی خبر است.

 به نظر می رسد دل مشغولی‌های مسئولین استانی برای تغییر نام تالاب انزلی از اهم فعالیت‌های سیاسی در استان است و اهتمام برای حل مشکلات تالاب و احیاء آن کاملا امری فراموش شده بوده و در لیست اهم سیاست‌های شبکه استانی قرار ندارد.

چگونه این حجم از عداوت و بی مهری نسبت به نگین انگشتر گیلان قابل تصور است؟ چرا مسئولین استانی در گیلان به جای تلاش در راستای طلب امکانات و اعتبارات بیشتر از خارج از استان و بودجه کشوری همواره در راستای غبظه کردن امکانات سایر شهرستانهای استان و به نوعی دزدیدن عصا از کور هستند.

عمق بی اطلاعی شبکه استان گیلان نسبت به تالاب انزلی و منطقه آزاد را در کنار ناملایمات و بی مهری ها با تیم ریشه دار و نامدار ملوان انزلی بگذارید تا روشن شود که تصور مردم انزلی از وجود یک جریان هماهنگ و حمایت شده برای انزلی ستیزی، توهم و خیال نبوده و سناریو از پیش نوشته شده ای است که از سالها قبل کلید خورده است.انتظار از شبکه استانی بر این است که پیام اور اتحاد در استان و پرسشگر در خصوص احقاق حقوق از دست رفته باشد و نه بلندگویی برای فریاد بی دانشی ها و مطامع گروهی خاص از دولتمردان.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن