طرح ترافیک تهران باید ارزیابی شود

نشست بررسی چالش‌ها و مسائل محیط زیست شهر تهران با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و مسوولان محیط زیست استان تهران به میزبانی شهرداری منطقه ۴ همزمان با هفته هوای پاک با شعار قانون هوای پاک، قانون نفس برگزار شد.

به گزارش «انرژی امروز» از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کیومرث کلانتری در این نشست با اشاره به قرارگیری در آستانه هفته هوای پاک و اینکه در حقیقت گرامیداشت روز هوای پاک یک فرصت نمادین است ، گفت: شعار هفته هوای پاک امسال که قانون هوای پاک، قانون نفس می باشد  بسیار پرمعنی و امیدوارانه بوده و اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بزرگترین چالش زیست محیطی تهران آلودگی هواست گفت:  ما عمدتا یک چهارم سال در تهران شاهد شرایط ناسالم هوا هستیم، بنابراین در شرایط عادی بیش از سه ماه از سال آلودگی هوا خارج از استاندارد است.

وی با بیان اینکه در قانون هوای پاک، ۲۶ دستگاه اجرایی وظیفه قانونی دارند، افزود: اگر قرار باشد اقدامی برای رفع آلودگی هوای تهران انجام شود هر دستگاه و هر بخشی باید به وظایف خود بر اساس این قانون عمل کنند در غیر اینصورت شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.

کلانتری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۴ ، اظهار داشت: ایشان فرمودند قوانین محیط زیستی باید جرم انگارانه باشد، تخریب و تخلف زیست ‌محیطی بایستی جرم تلقی شده و مجازات برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک که قانونی جدید و مدرن است تخریب و آلودگی محیط زیست جرم بوده و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: بر همین اساس وظیفه ما در محیط زیست بسیار سنگین شده ،  نظارت بر دستگاه‌ها بر اساس این قانون به عهده سازمان محیط زیست بوده و ما قانون هوای پاک را با جدیت اجرایی خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه امروز در دولت و مسئولین عزمی جدی برای حفظ محیط زیست ایجاد شده است و باید یک هم افزایی ایجاد کنیم، گفت: وزن و اهمیت موضوع محیط زیست امروز تغییر کرده و بسیار زیاد شده چرا که این موضوع به معنی سلامتی و ایمنی در جامعه بوده و اهمیت محیط زیست روز به روز در دنیا افزایش می‌یابد و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست.

کلانتری ادامه داد:کشور ما به لحاظ اقلیمی، زیستی و اکوسیستمی دارای تنوع بسیاری است و در عین حال بسیار شکننده و آسیب پذیر است، همچنانکه ما در کشور نیاز به توسعه و رشد اقتصادی داریم و همه اینها روی محیط زیست نیز اثر می گذارد، نکته مهم این است که محیط زیست سد راه توسعه و در مقابل توسعه نبوده و آن را هدایت کرده و در کنار توسعه است.

از وضعیت مدیریت پسماند تهران راضی نیستیم 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از وضعیت مدیریت پسماند در تهران چه در مرحله جمع آوری و چه در انتقال آن راضی نیستیم  و این شرایط زیبنده تهران نیست ، اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۵ سرانه پسماند در تهران از ۸۱۵ گرم به ۹۲۰ گرم به ازای هر فرد رسیده ، یعنی ۹۰۰ تن به پسماند تهران اضافه شده است و این به هیچ عنوان شرایط مناسبی به لحاظ مدیریت پسماند نبوده و باید در جهت بهبود شرایط تلاش کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین افزایش سرانه فضای سبز توسط شهرداری ها اشاره داشت و گفت: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی به میزان ۵ درصد و افزایش سرانه فضای سبز به میزان یک متر از جمله  موضوعاتی است که باید توسط شهرداری ها پیگیری و اجرا شود.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه بزرگراه شهید شوشتری در جلسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته شد که این پروژه قابلیت اجرایی دارد اما با توجه به اینکه این بزرگراه از  اکوسیستم بسیار حساس و حیاتی تهران می‌گذرد باید جهت حفظ آن  بودجه بیشتری برای اجرای این پروژه اختصاص یابد.

کلانتری در ادامه به ایجاد ۸۵۰  هکتار فضای سبز در اراضی سرخه حصار و خجیر بر اساس تفاهم نامه ای که بین محیط زیست و شهرداری منعقد شده اشاره داشت و افزود: مدت این تفاهم‌نامه به اتمام رسیده است و طی مکاتبه ای با شهردار تهران پیشنهاد اختصاص اراضی به شهرداری جهت ادامه ایجاد فضای سبز را داده ایم  و این اقدامی مناسب هم برای محیط زیست و هم برای شهرداری است.

وی گفت: در خصوص ایجاد بوی نامطبوع در جنوب تهران از ورودی تهران تا فرودگاه امام (ره) که یکی از معضلات مهم تهران می باشد تاکنون ۲۸ کانون را شناسایی کرده‌ایم، اما علت اصلی ایجاد بو در این منطقه کانال روباز انتقال دهنده فاضلاب و سایت دفع پسماند آرادکوه می باشد که باید تلاش کنیم این معضل نیز رفع شود.

محدوده‌های ترافیکی و زوج و فرد مورد تایید سازمان محیط زیست نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه موضوع محدوده های ترافیکی و زوج و فرد که این روزها در معاونت حمل و نقل شهرداری مطرح می‌باشد مورد تایید سازمان محیط زیست نیست ، تصریح کرد: بر اساس ماده ۷ قانون هوای پاک این طرح هم باید در شورای ترافیک و هم در کارگروه آلودگی هوا تهران مطرح و تصمیم گیری شود.

وی افزود: هر طرحی که برای محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران مطرح می شود باید دارای ۳ خروجی باشد یکی زندگی مردم را مختل نکند، دوم این طرح منجر به کاهش ترافیک شود و سوم منجر به کاهش آلودگی هوا گردد در غیر این صورت قطعا این طرح موفق نخواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن