بیکاری 20دکل قوانین مناقصات حفاری باید بازنویسی شود

مطالبات شرکت های حفاری از دولت و بیکاری بیش از 20 دکل حفاری و ارزیابی های سطحی در مناقصات، از جمله معضلات مطرح شده  شرکت های حفاری در اولین جلسه کمیسیون توسعه بازار انجمن حفاری بود.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، در اولین نشست کمیسیون توسعه بازار انجمن حفاری ایران که با حضور اعضای این انجمن برگزار شد، به بررسی مسائل و مشکلات شرکت های حفاری و نقش این شرکت ها در توسعه بازار پرداخته شد.

مشکلات مالی و نقدینگی شرکت های حفاری و مطالبات آن ها از بخش دولتی و کارفرماها، از اهم مواردی بود که تمام شرکت های زیرمجموعه به آن اذعان داشتند.

این بدهکاری از سوی دولت به این شرکت ها در حالی است که هزینه دیرکرد نیز به این شرکت ها پرداخت نمی شود و شرکت ها نمی دانند چه زمانی مطالباتش را وصول خواهند کرد.

وصول مطالبات برای شرکت ها مسائل و مشکلاتی را در پرداختی هایشان نیز ایجاد کرده است. به طوری که شرکت ها نمی توانند حقوق و دستمزد کارکنان را پرداخت کنند و همین مسئله شرکت ها را با چالش مواجه کرده است.

دکل ها بیکار شدند

موضوع مورد بحث دیگر در این جلسه بیکاری بیش از ٢٠دکل حفاری این شرکت ها در ایران بود که متاسفانه هیچ پتانسیل و شرایط کاری در بازار برای این دکل ها تعریف نشده است.

به گفته اعضای انجمن، دو سال است که دولت قرار است  پروژه های EPCF و EPDF را شروع کند، اما عملا تا کنون هیچ پروژه ای آغاز نشده است و این خود معضلی برای دکل های حفاری بیکار در کشور است و فقط پروژه های IPC است که طی آن یک قرارداد امضا شده است و عملا مابقی دستگاه ها بیکار هستند.

قیمت پایین، کیفیت پایین

حضور شرکت ها در مناقصات با قیمت های خیلی پایین یکی دیگر از مواردی بود که در این جلسه مطرح شد که نه تنها خود شرکت زیان می کند، بلکه پروژه را هم دچار مشکل می کند.

آنها با گلایه از کارفرماها خاطرنشان کردند، کارفرما نیز در ارزیابی ها توجه و دقت کافی را به ارزیابی های کیفی نمی دهد و این عدم توجه خود مسئله ساز شده است.

البته گفته می شود رتبه بندی و ارزیابی کیفی شرکت ها ظاهرا در دستور کار قرار گرفته است، اما عملا موفق پیش نرفته است.

بازار حفاری انحصاری شده است

موضوع مطرح شده دیگر در این جلسه، رقابت کمرنگ در بازار و انحصاری بودن آن در بخش عرضه و تقاضا است که خود مسائل و مشکلاتی را به همراه داشته است.

Performance پایین در بازار حفاری ایران موضوع دیگری بود که در این جلسه از سوی شرکت های عضو مطرح شد که قابل رقابت پذیری نیستند و در نتیجه بهای تمام شده را بالا می برد.

مشکل دیگر شرکت ها، مواجه آنها در مواردی همچون ارزیابی اسناد  یا LC ریالی است که در نظر گرفته نشده است. وضوح پایین بازار در خصوص نیاز دقیق نیز یکی دیگر از مواردی است که در این جلسه مطرح شد.

قوانین بالادستی در مناقصات اجرایی نمی شود

 موضوع مطرح شده بعدی در جلسه انجمن حفاری اینگونه مطرح می شود، در حوزه پیشنهادهای قیمتی نامناسب یا مواردی از این دست و گاها خیلی از قوانین و مقررات بالادستی در مناقصات اجرایی نمی شود و این موجب می شود شرکت ها قیمت های شدیدا پایینی دهند که مناقصه را از حالت مناسب و ایده آلش خارج می کند، ضمن اینکه کارفرما هم با قیمت پایینی کار را واگذار می کند.لذا شرکت های زیادی بیکار می شوند و از طرفی کار به دست شرکت های ناموفقی واگذار شود و در نتیجه کارفرما پروژه را با کیفیت مناسب تحویل نمی گیرد.

در پایان جلسه شرکت های حاضر در این جلسه روی چند موضوع به نقطه اشتراک رسیدند.تهیه بانک اطلاعاتی از حوزه فعالیت حفاری در ایران در عرضه و تقاضا که این امر با توجه به پرسشنامه ای که قبلا در کنگره حفاری ایران انجام شده است، امکان پذیر خواهد بود.

تهیه گزارشی از مسائل و مشکلات موجود و ارائه راهکار برای برون رفت از آن تا منبای عمل قرار گیرد.

در ادامه پیشنهاد شد، شرکت ها از فرصت و پتانسیل کمیسیون های انجمن حفاری در راستای همتا یابی و مذاکرات استفاده کنند.

همچنین تخمینی در خصوص چشم انداز بازار حفاری ایران ارائه دهند که اطلاعات خودشان در این حوزه را کامل ارائه کنند و استراتژی هایشان را ارائه دهند و اعلام کنند در سال آینده و دوران پیش رو چه برنامه هایی دارند.

مسائلی چون تعیین سهم شرکت ایرانی در مناقصات و قانون حداکثر استفاده از توان داخل، حداکثر استفاده از دکل های داخلی چه در حوزه خشکی و چه در حوزه دریایی با حفظ فضای رقابتی و اینکه مناقصات را به شرکت های چینی و هندی واگذار نکنند از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن