تشدید رقابت دریایی چین و هند

هند برای مقابله با چین، به دنبال ارتباطات قوی دریایی با جنوب شرق آسیاست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» هند میزبان رهبران سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب شرق آسیا، ASEAN در نشست 5 شنبه است تا بتواند امنیت دریایی را در این منطقه که چین بر آن حمکرانی می‌کند به دست گیرد.

رویترز نوشته است که هند در حال پیگیری سیاست «اقدام خاور» برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خود با جنوب شرق آسیاست اما اقدامات این کشور فعلا خام است و بسیار دورتر از ارتباطاتی است که چین با آسه‌آن دارد آن هم با 470 میلیون دلار و 6 برابر بیشتر از هندوستان.

چین با ساخت بنادر و نیروگاه‌هایی در کشورهای همجوار هند، حضور خود در جنوب شرق آسیا را قوت بخشیده است، کشورهایی چون پاکستان، سیرلانکا و بنابراین دهلی باید به دنبال هم‌پیمانان جدید باشد.

روز جمعه مصادف با روز استقلال هند، ناندرا مودی، نخست وزیر هند با رهبران آسه‌آن دیدار خواهد داشت. در این دیدار که آنگ سانگ سویی، نخست وزیر میانمار، جوکو ویدودو،‌ رییس جمهور اندونزی و رودریگو دوترت، رییس جمهور فیلیپین هم حضور داردند، همکاری‌های دریایی و امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

هم هند و هم کشورهای جنوب شرق آسیا بر استقلال دریانوردی و دریاهای آزاد تاکید دارد و هند با کشورهایی چون سنگاپور، ویتنام، اندونزی،‌تایلند و مالزی روابط دریایی نزدیکی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن