مقابله زنگنه با زیاده‌خواهی ترکمن‌ها حرف‌های بروجردی برای کشور تبعات دارد

سید حمید حسینی معتقد است، رئیس کمیسیون امنیت ملی احساسی صحبت کرده و انداختن تمام تقصیرها به گردن ایران منصفانه نیست.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته پارلمان بدون ارائه هیچ سند و مدرکی به وزارت نفت بابت قراردادهای گازی گفت: چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که در نتیجه بی‌تدبیری وزارت نفت و شکایت کشور ترکیه به این کشور دارد پرداخت می‌شود.

وی همچنین به ماجرای ترکمنستان اشاره کرد و گفت: ترکمن ها به دلیل ندانم کاری‌های ما به مراجع بین‌المللی شکایت کردند و در این شرایط اگر ما بار دیگر در این مراجع محکوم شویم باید صدها میلیون دلار دیگر از بودجه بیت‌المال به آنها پرداخت کنیم.

این حملات تند رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به قراردادهای گازی وزارت نفت درحالی صورت گرفت که این وزارتخانه در ماه‌های اخیر، بارها درباره قراردادهای خرید گاز از ترکمنستان و صادرات به ترکیه توضیحات خود را ارائه کرده است و در جوابیه ای نیز پاسخ ایشان را داد.

در جوابیه شرکت ملی گاز ایران آمده است: «قرارداد گازی شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن‌گاز یک قرارداد بین‌المللی و تابع ضوابط مشخص و معینی است که در همان قرارداد به صورت مفصل و کامل درج شده و مورد توافق طرفین قرارداد بوده و کلیه مناسبات تجاری، شکایات، مذاکرات و … بر همان اساس عمل می‌شود و هیچ قرارداد و یا موضوع دیگری بر آن اثرگذار نخواهد بود.»

شرکت ملی گاز در این جوابیه همچنین آورده است: این قرارداد هیچ ارتباطی با قرارداد فروش گاز به شرکت بوتاش ترکیه ندارد و ربط دادن موارد و بندهای مختلف آن با قرارداد ترکیه که متأسفانه دائماً از سوی برخی رسانه‌های داخلی به آن پرداخته می‌شود، نداشته و بنابراین ایجاد شبهه در اذهان عمومی خواهد بود.

در جوابیه به این موضوع نیز اشاره شده است که در مورد موضوع داوری فروش گاز به شرکت بوتاش قبلاً مفصلاً اطلاع رسانی شده است.

در این میان ، سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» گفت: با توجه به موردی که ما در حال داوری هستیم، این گونه صحبت ها آن هم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، صلاح نیست.

وی تصریح کرد: این گونه صحبت های احساسی از رئیس کمیسیون امنیت ملی کشور درست نیست. پیش بینی بی پایه و اساس ایشان و انداختن تمام تقصیرها به گردن ایران برای کشور تبعات دارد.

حسینی خاطر نشان کرد: باید یاد زمستان سخت سال 1386 و شرایطی که ترکمنستان برای کشور ایجاد کرد، بیفتیم و در آن زمان و  شرایط ما مجبور شدیم قیمت چند برابری ترکمنستان را بپذیریم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به خط انتقال دامغان، ساری، نکا، کیاسر اظهار داشت: مهندس زنگنه جلوی زیاده‌خواهی‌های ترکمن ها ایستاد تا از نظر حقوقی به مشکل بر نخوریم و نباید کار وزیر نفت کشور که در دفاع از حقوق کشور تصمیمی گرفته است آن هم در صحن علنی مجلس زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه «قضاوت بروجردی در خصوص اینکه ما بازنده داوری هستیم، کار عاقلانه ای نیست»، گفت: باید این موضوعات در جلسات داخلی مطرح شود و در کمیسیون انرژی و امنیت ملی به آن پاسخ داده شود.

حسینی تصریح کرد، مشخص نیست رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر اساس چه استدلال و منطقی این حرف ها را زده است. بدون ارائه هیچ سند و مدرکی یا اینکه کار به جایی رسیده باشد. چرا که ما هنوز فرصت داریم با ترکمن ها به توافق برسیم و با یکدیگر همکاری داشته باشیم و این علاقه مندی دو طرفه است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: صحبت بر سر این نیست که وزارت نفت یا شرکت ملی گاز در مذاکرات هیچ ایرادی نداشته یا ندارند، بلکه بحث بر سر این است که ترکمن ها علاقه مند هستند و اگر بخواهند کار را  به دست روس ها و چینی ها بدهند، متضرر خواهند شد. در نتیجه می توان مسئله را با ترکمنستان خارج از داوری حل کرد.

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: این صحبت های بروجردی بی موقعی بوده و برای کشور اگر به داوری رود، تبعات خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن