دو تکنولوژی نوینی که نفت شیل را رونق بخشیده است

طبق گزارشات سالیانه بزرگترین شرکت خدمات نفتی دنیا دو تکنولوژی «HEAL System» و «Refracturing» جزء تاثیرگذارترین تکنولوژی ها در رونق نفت شیل آمریکا شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، پس از همکاری شلمبرژه با شرکت «Plus Energy» کانادا، بنیان گذار تکنولوژی «HEAL System»، این غول خدمات نفتی دنیا اعلام کرد که ضریب بازیافت 25 چاه افقی که تحت این سیستم تولید داشتند به طور میانگین 75 درصد بهبود پیدا کرده است.

تکنولوژی «HEAL System» برای کاهش هزینه های تولیدی طوری طراحی شده است که از تشکیل جریان چند فازی لخته ای در خطوط لوله از طریق جداسازی فازها جلوگیری می کند؛ این فناوری همچنین از تولید بی رویه گاز همراه در چاه های افقی مخازن نامتعارف جلوگیری می کند.

تکنولوژی « HEAL System» به دلیل ثابت بودن تمامی اجزایش، می تواند به خوبی با فرایند تکمیل چاه افقی ترکیب شود. این سیستم طوری طراحی شده است که در تمام طول عمر چاه بتوان از آن استفاده کرد. این تکنولوژی امروزه در تمامی نواحی شیلی آمریکای شمالی استفاده می شود.

در این گزارش شلمبرژه از تکنولوژی «Sequence Fracturing» به عنوان تکنولوژی دارای بیشترین تاثیر بعد از «HEAL System» یاد می کند.

استفاده از سرویس شکافزنی مجدد توانست در مخزن شیلی «Eagle Ford» ، تولید نفت را تنها در یک چاه از 50 بشکه به 650 بشکه در روز ارتقا دهد. دراین چاه فشار جریان تولیدی نیز از 250 پام به 5000 پام افزایش یافت. شلمبرژه انتخاب چاه مناسب برای انجام عملیات شکافزنی مجدد یا «Refracturing» را وابسته به کیفیت مخزن، نوع تکمیل، تاریخچه تولید و محل چاه تولیدی اعلام کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن