روند تهیه گزارش فنی رگ سفید دستورات ویژه وزیر نفت

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از دستور وزیر نفت به تشکیل کارگروهی برای بررسی دقیق حادثه رگ سفید در دومین هفته از آتش سوزی رگ سفید خبر می دهد و می گوید، این که می گویند نباید از دلایل فنی این حادثه هیچگونه گزارشی ارائه شود، صحت ندارد. 

محمدرضا تاکایدی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» پرده از ابهامات مطرح شده از سوی برخی سایت ها و کانال های خبری نفتی در خصوص گزارش های فنی مهار چاه  147 رگ سفید برداشت و گفت: برخلاف مطالبی که عنوان شده است مبنی بر اینکه خبری از گزارش های فنی نیست؛ باید بگویم، گزارش ها را شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب آماده می کنند و به سیستم قانونی شرکت ملی نفت ارائه می دهند. 

تاکایدی تاکید کرد: گزارش ها از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بعنوان صاحب اصلی چاه و شرکت ملی حفاری بعنوان پیمانکار این پروژه به سیستم قانونی شرکت ملی نفت ایران و سازمان های نظارتی مربوط ارائه شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هم مدیرکل HSE وزارت نفت روی این موضوع کار می کند. 

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه اظهار داشت: گزارش اولیه در همان زمان حادثه به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و گزارش نهایی نیز بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به این کمیسیون ارائه خواهد شد. 

تاکایدی یادآور شد: حتی تاکید وزیر نفت بر این بوده که دلایل فنی این حادثه بررسی و گزارش ها ارائه و اقدامات اصلاحی انجام شود تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود. 

وی تصریح کرد: برای ارائه این گزارش ها هرکسی یا سازمانی نمی تواند اقدام کند. شرکت ملی حفاری ایران و مناطق نفت خیز جنوب که درگیر این حادثه بوده اند، می توانند گزارش های مستند، خوب و فنی از این حادثه را ارائه دهند. 

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطر نشان کرد: هفته دوم آتش سوزی رگ سفید به دستور بیژن زنگنه کارگروهی جهت بررسی دلایل این حادثه تشکیل شد و اینکه گفته می شود نباید از دلایل فنی این حادثه هیچگونه گزارشی ارائه شود، صحت ندارد. شاید دلیل طرح این مطالب در برخی رسانه‌ها

این است که اطلاعاتی به دست آنها نمی رسد و تصور می کنند، هیچگونه گزارشی ارائه نشده است. 

تاکایدی گفت: حتی در همین هفته ای که گذشت، تیم های ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب روی آن کار کردند. سازمان های نظارتی باید این گزارش ها را از شرکت ملی نفت ایران دریافت کنند و این شرکت ملی نفت ایران است که تصمیم می گیرد این اطلاعات و گزارش ها را در اختیار چه سازمان و نهادی قرار دهد تا از یک کانال گزارش ها ارائه شود و پراکندگی نباشد.  

وی در خصوص نظرات کارشناسی مختلف در این خصوص نیز اظهار داشت: ممکن است نظرات کارشناساسی متعددی گفته شود، اما اصل گزارش آن چیزی است که به شرکت ملی نفت ایران ارائه می شود. افرادی که مستقیم درگیر ماجرا بودند، از جمله کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز و شرکت ملی حفاری دراین خصوص می توانند گزارش تخصصی ارائه دهند. 

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران در خصوص امکان رسانه‌ای شدن این گزارش ها نیز گفت: افراد متخصص متوجه مسائل تخصصی و فنی فوران چاه می شوند و نیازی نیست گزارش رسانه‌ای شود. بلکه لازم است گزارش های فنی ارائه شود و افراد متخصص از آن درس بگیرند تا شاهد موارد مشابه نباشیم. 

تاکایدی یادآورد شد: ما تا چند سال گذشته تیم کنترل فوران در شرکت ملی حفاری نداشتیم. اما با توجه به کسب گزارش های قبلی در حال حاضر یک تیم برای کنترل فوران وجود دارد که از اطلاعات فنی و تخصصی همراه با تجربه برخوردار هستند که بتوانند در بروز حوادث اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین، بر اساس دستور وزیر نفت قرار شد یک تیم منسجم و مشخصی آماده باشد که در مواقع بحران بدانند این تیم مسئول عملیات مهار هستند. 

وی در خصوص هزینه مهار فوران چاه نفتی رگ سفید اظهار داشت: بر اساس یک سری مستندات و اقداماتی که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری انجام داده، برآورد می شود که چه میزان هزینه شده که هنوز آمار دقیق آن برآورد نشده است. 

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد، برآورد هزینه نفت و گازی که سوخته است و سرمایه ای از دست رفته نیز در اختیار شرکت ملی مناطق نفخیز جنوب است.  

تاکایدی خاطر نشان کرد: برخی صحبت از روزی 5 الی 10 هزار بشکه سوخت نفت و گاز چاه 147 می کنند که اطلاعات دقیق این عدد در دست شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است. 

وی در خصوص قدردانی و تشکر مسئولان از تیم عملیات اطفای آتش رگ سفید نیز گفت: از تمام افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این حادثه بودند، نیز قدردانی شد و از سوی وزیر نفت نیز علاوه بر حقوق مزایای قانونی شان پاداشی نیز در نظر گرفته شد که به زودی به آنها پرداخت خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن