بررسی دینامیکی مهار کاتناری برای کاهش حرکات سکوی نیمه شناور

« بررسی دینامیکی مهار کاتناری برای کاهش حرکات سکوی نیمه شناور» عنوان پایان نامه ایست که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز» در چکیده این پایان نامه آمده است: به‌طورکلی سازه‌های شناور مهم‌ترین نقش را در اکتشاف نفت و گاز در دریا دارند. انواع سازه‌های شناور وقتی به‌عنوان سکوهای تولیدی در دریای عمیق مشغول به عملیات هستند نیازمند مهار می‌باشند. معمولاً از کابل‌های مهار برای نگه‌داری سازه‌های شناور در موقعیت مشخص و در شرایط دریایی استفاده می‌گردد. استفاده از بویه در سیستم مهار کاتناری می‌تواند موجب کاهش وزن و شعاع مهار در سیستم مهار سکوی نیمه شناور و در دریای با عمق زیاد گردد.

در پژوهش حاضر پس از مدل‌سازی سکوی نیمه شناور امیرکبیر با استفاده از نرم‌افزار آکوا انسیس به بررسی تأثیر کشیدگی کابل مهار، تأثیر اندازه و تأثیر موقعیت بویه بر روی خطوط مهار کاتناری در دو حوزه فرکانس و زمان پرداخته‌شده است.

 نرم‌افزار آکوا از روش ترکیبی برای محاسبه پاسخ دینامیکی شناور استفاده می‌کند به‌طوری‌که برای اعضای حجیم بدنه شناور از مدل پانل‌های تفرق و برای اجزاء با مقطع کوچک از المان موریسون استفاده می‌شود. همچنین این نرم‌افزار از تئوری سه‌بعدی تفرق انتشار استفاده می‌کند. هر یک از کابل‌های مهار به‌عنوان یک زنجیره از المان‌های نوع موریسون تحت اثر نیروهای مختلف خارجی مدل می‌گردد. طیف موج جانسوآپ و طیف باد API به‌عنوان شرایط محیطی در نظر گرفته شده است.

جهت صحت سنجی تحلیل صورت گرفته نتایج شبیه‌سازی‌شده در نرم‌افزار آکوا انسیس با نتایج تست تجربی انجام‌شده در مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف مقایسه شده است.

 نتایج حاصله از تحلیل نشان‌دهنده بهبود عملکرد پاسخ سکو در صورت افزایش کشیدگی کابل‌های مهار و در عوض افزایش تنش‌های وارده بر کابل می‌باشد. همچنین مشاهده می‌گردد که افزایش اندازه بویه می‌تواند باعث افزایش حرکات سکوی نیمه شناور شده و در عوض باعث کاهش تنش‌های وارده بر کابل شود.

کلیدواژگان: سکوی نیمه شناور، کابل مهار، نرم افزار آکوا

نویسنده: حمیدرضا غفاری

استاد راهنما: مرتضی دردل

لینک ارتباطی با استادراهنما: http: mec.nit.ac.ir ms dardel home.aspx

سال انتشار: بهمن 95

فایل دریافت پایان نامه: 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن