عمان، سرزمین موعود LNG

تبدیل یک بیابان نیمه شنی به یک میدان گازی بزرگ، معجزه ای بود که بی پی برای عمان به ارمغان آورد و آن را تبدیل به یک مجتمع بزرگ فرآوری گاز تبدیل نمود. تولید گاز از پروژه گاز طبیعی خزان به سرپرستی بی.پی، چشم انداز وسیعی را پیش روی عمان گشود.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، طی سالهای اخیر افزایش تقاضای داخلی باعث شده بود نیروگاه Qalhat در حدود 75 درصد بازدهی داشته باشد، اما به گفته حارف ال کیتانی، مدیراجرایی نیروگاه به مدد آغاز فعالیت پروژه خزان، سه نیروگاه فعال این کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت بوده و سالیانه بالغ بر 10.5 میلیون تن گاز طبیعی تولید مینمایند.

اما این فقط بخش کوچکی از چشم انداز توسعه پروژه را تشکیل میدهد. پیش بینی میشود در فاز نخست که شامل 200 چاه است، خزان بتواند روزانه بالغ بر 1 میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند. با آغاز فعالیت فاز دیگر، روزانه 1.5 میلیارد فوت مکعب گاز تولید خواهد شد که معادل 40 درصد از عرضه گاز عمان به شمار میرود. بی.پی متعهد گردیده تا 2025، گاز موردنیاز نیروگاه Qalhat را تامین نماید.

به گفته کیتانی، از زمان فعالیت صنعت LNG عمان، ژاپن و کره جنوبی اصلی ترین مشتریان عمان به شمار میامدند، اما اکنون انتظار میرود این روند تغییر یافته و دیگر مشتریان پراهمیت تر با قراردادهای طولانی مدت در لیست انتظار قرار گیرند.

از سوی دیگر، بی.پی نیز لیست بلندبالایی از قراردادهای عرضه LNG برای فعالیت های تجاریش در سنگاپور درنظر گرفته است. طی قراردادی که در اواسط ژانویه منعقد شده و از اواخر این ماه نیز اجرایی خواهد شد، عمان متعهد گشته طی 7 سال آتی، سالیانه بالغ بر 1.1 میلیون تن گاز، تقریبا معادل 18 محموله LNG در سال، برای واحد سنگاپور بی.پی درنظر گیرد.

به گفته کیتانی، این قرارداد باعث میشود نیروگاه Qalhat با ظرفیت کامل فعالیت داشته و ارزش افزوده بیشتری تولید نماید. در عین حال وزیر نفت کشور نیز اعلام کرد انعقاد این قرارداد باعث بازگشایی ذخایر جدید گازطبیعی خواهد شد.

اکنون با وجود فعالیت گسترده نیروگاههای عمان، نگاه تحلیلگران به سمت این کشور دوخته شده است که آیا امکان دارد به همین زودی، پروژه عظیم LNG دیگری از این سرزمین سربرآورد؟ تا قبل از آغاز فعالیت پروژه خزان و به دلیل افزایش تقاضای داخلی، مقامات عمانی مذاکراتی با ایران درباره واردات گاز انجام داده بودند. اما با وجود ذخایر معتنابه گازی این کشور، بعید به نظر میرسد تا قبل از 2025، گاز هیچ کشور دیگری بتواند مجالی برای عرض اندام در این سرزمین بیابانی به دست آورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن