بخش خصوصی به داد توسعه بنادر می رسد

با رای نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور اقدام کند.

به گزارش انرژی امروز، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 بهمن) مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده 3 شامل الحاق سه بند به لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر با 121 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بنابر این گزارش محسن بیگلری در تذکری با انتقاد به بندهای الحاقی به این لایحه گفت: چرا از ورود دیوان محاسبات به حسابرسی سازمان بنادر ممانعت می شود؟

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: دیوان محاسبات بر سازمان بنادر نظارت دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز با استناد به اصل 55 قانون اساسی در اخطاری گفت: متاسفانه روندی شروع شده که تعدادی از سازمان ها از شمول دیوان محاسبات خارجی می شوند، لذا باید این سوال را پرسید که این روند تا کی ادامه دارد و به اصطلاح کجا ترمز می گیرد؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیدگاه ما افزایش نظارت ها است، لذا به نظر می رسد این اقدام یعنی اضافه شدن بندهایی به لایحه در راستای خارج شدن سازمان بنادر از حسابرسی دیوان محاسبات با مفهوم و پیام اصل 55 قانون اساسی مغایرت دارد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: موارد فوق در لایحه دولت نبوده است و کمیسیون مربوطه آن را به لایحه اضافه کرده که البته اشکالاتی دارد اما این اشکالات مشمول قانون اساسی نمی شود، در واقع به نظر من هم اشکال وارد است.

همچنین صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دفاع از این ماده لایحه اصلاحی گفت: بند 11 یکسری امتیازات برای سازمان بنادر دارد، چرا که توسعه بنادر و راحت تر شدن ترخیص کالاها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر چه کم از سازمان گسترش و توسعه بنادر در ایران دارد؟ در واقع نه تنها اهمیت آن کمتر نیست، بلکه می توان گفت در رأس اهمیت قرار دارد.

گفتنی است در ادامه نمایندگا بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را با افزوده شدن عبارت «از محل سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی» اصلاح کردند.

براساس بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر سازمان بنادر و دریانوردی موظف است جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات موردنیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری-صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اقدام کند.

از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به پیشنهاد رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی داده شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن