ملاحظات سیاسی مانع افزایش قیمت بنزین اعداد متناقض برای تجدیدپذیرها در برنامه ششم

عضو شورایعالی محیط زیست گفت: در برنامه پنجم توسعه موفقیتی در حوزه انرژی تجدیدپذیر و نیروگاه‌های بادی حاصل نشد.‌ در برنامه ششم توسعه نیز در محلی نوشته شده ۵۰۰۰ مگاوات و در جای دیگر گفته شده ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر باید ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار نیروی انرژی امروز، مجید عباسپور امروز در پنل تخصصی چهارمین کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی، با اشاره به اینکه «ظرفیت تولید برق آلمان ۱۵۰ هزار مگاوات است که ۴۰ درصد آن ظرفیت تجدیدپذیر است»، گفت: پتانسیل بسیار خوبی در کشور از لحاظ انرژی خورشیدی داریم.‌

وی همچنین از ناپایداری سیاست‌های انرژی در ایران انتقاد و به عنوان مثال به تغییرات قیمت خرید برق تجدیدپذیر اشاره کرد.

عباسپور تصریح کرد: ملاحظات سیاسی از تصمیم‌گیری‌های منطقی جلوگیری می‌کند.‌ مانند قیمت بنزین که از افزایش آن اجتناب می‌کنند. در حوزه برق هم به همین صورت است و توان خرید ۳۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر است و با برنامه ایجاد ۱۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تناقض دارد.‌

ولی با اشاره به طرح دایره پایداری گفت: وقتی سهم انرژی تجدیدپذیر یک دهم درصد در سبد انرژی است،‌ فاجعه محسوب می‌شود.‌ این توسعه نیم بند ناپایدار در درازمدت به ضرر کشور است.‌

حل ۴۰ درصد مشکلات با افزایش راندمان

محمد حسن پنجه شاهی، کارشناس حوزه انرژی، نیز با اشاره به پتانسیل افزایش راندمان در کشور گفت: افزایش راندمان ۴۰ درصد شرایط را بهبود می بخشد. در ایران حدود ۲۷ درصد انرژی در بخش صنعت مصرف می‌شود.

پنجه شاهی گفت: بالابردن حاشیه سود نیروگاه تنها با افزایش قیمت اتفاق نمی افتد بلکه افزایش راندمان میلیون‌ها دلار صرفه جویی را به دنبال دارد.‌ از سوی دیگر، با وجود افزایش راندمان،‌ مقدار CO2 را نیز کاهش می یابد.‌  

برای طرح‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری لازم است

رشیدی، استاد دانشگاه، در ادامه پنل، گفت: اگر مکانیزم بازار پایدار طراحی نکنیم، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شکست می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه «واردکنندگان خودرو از طرح مذکور استقبال کردند و باید طرح‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که سرمایه‌گذاری به صرفه باشد»، گفت: بنزین و گازوییل در کشور با کیفیت‌های متنوع تولید می‌کنیم؛ اما وزارت نفت همه سوخت‌ها را چه با گوگرد بالا چه با گوگرد کم، به یک قیمت می‌خرد. بنابراین، برای صاحب صنعت ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش کیفیت وجود ندارد.‌

این استاد دانشگاه با اشاره به آلودگی هوا و نتیجه طرح‌ها گفت: در سال ۸۲ با طرح زوج و فرد مخالفت کردیم چرا که باوجود کاهش خودرو‌ها،‌ تعداد موتورسیکلت‌ها رو به افزایش رفتن و قابل کنترل نیستند. باید مسائل اجتماعی و نیازها در طرح‌ها دیده شود که این کار صورت نمی‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن