نرخ برق سیکل ترکیبی ها ۷۰ تومان است مصرف 20 تانکر در روز برای 500 مگاوات برق

مجری طرح های نیروگاه خصوصی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به بهره برداری از ظرفیتهای جدید نیروگاهی در دهه فجر گفت: نیروگاه تابان شامل دو واحد گازی هر یک به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات دوره تولید آزمایشی را پشت سر گذاشته و اکنون آماده راه اندازی تجاری است.

 به گزارش خبرنگار نیروی انرژی امروز، مهدی خباز پیشه، امروز در نشست خبری با اشاره به بهره برداری از نیروگاه سمنگان به ظرفیت ۴۹۲ مگاوات شامل دو واحد گازی ۱۶۶ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در دهه فجر گفت: نیروگاه گل گوهر یا گوهران نیز شامل دو واحد ۱۶۶ مگاواتی بازی در دهه فجر افتتاح می شود و عملیات اجرایی بخش بخار آن در حال انجام است که امید می رود قبل از پیک سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه ارس نیز گفت این نیروگاه شامل ۳۰۷ مگاوات ظرفیت گازی و ۱۴۴ مگاوات ظرفیت بخار می شود. عملیات اجرایی نیروگاه خرم آباد نیز در دهه فجر ازسرگرفته می‌شود؛ پیش از این مقرر بود که بخشی از منابع لازم برای این پروژه را از محل حساب ذخیره ارزی تامین کنند که با انحلال این حساب و جایگزینی آن با صندوق توسعه ملی در اجرای پروژه وقتی ایجاد شده بود اکنون اجرای این پروژه آغاز می شود و امیدواریم تا اواخر سال آینده نیروگاه خرم آباد وارد مدار شود.

قیمت خرید برق از نیروگاههای حرارتی

 مجری طرح های نیروگاه خصوصی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی همچنین در پاسخ به خبرنگار 《انرژی امروز》در مورد قیمت خرید برق از نیروگاههای سیکل ترکیبی در قرارداد و تفاوت آن هنگامی که بخش بخار هنوز راه اندازی نشده است؛ گفت: قیمت خرید برق از نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۰ تا ۸۰ تومان است و نرخ خرید از بخش گاز ۵۰ تا ۶۰ تومان می شود.

خباز پیشه با اشاره به چالش اقتصاد برق گفت: قیمت خرید برق در قراردادهای سیکل ترکیبی به گونه ایست که مدل سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و دولتی دارای توجیه باشد اما در این بین فاصله وجود دارد و آن قیمت بازار برق با نرخ خرید برق تضمینی است به گونه ای که تعرفه فروش برق در بازار حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت خرید برق است‌.

وی ادامه داد: به دلیل تکالیف مجلس برای صنعت برق بدهی‌های این صنعت بسیار است  و لازم است تا فاصله موجود از طریق افزایش قیمت برق تامین اعتبار توسط دولت  از بین برود.

توسعه نیروگاه ها در کنار دریا

مجری طرح های نیروگاه خصوصی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار انرژی امروز در مورد میزان مصرف آب در نیروگاه ها گفت: به ازای هر ۵۰۰ مگابایت ۵ لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌شود که حدود ۲۰ تانکر در روز است و درصددیم تا این میزان را به ۴ لیتر در ثانیه برسانیم.

خباز پیشه گفت: از سیستم کریستال کردن پساب در نیروگاه و تغییر سیستم کولینگ از تر به خشک برای کاهش مصرف آب در نیروگاه ها استفاده می کنیم هم اکنون وزارت نیرو و نیروگاه های بخاری خود را با شرایط کم آبی سازگار می کنند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های ما در سال‌های گذشته میزان مصرف آب بوده است و تلاش می شود تا نیروگاه ها در کنار دریا احداث شوند تا هم از آب دریا استفاده کنند و هم با احداث یک واحد شیرین سازی به توانیم آب شیرین کن داشته باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن