خبر مهم روحانی درباره انتقال آب دریا این بار، کارشناسی شده است؟

رئیس‌جمهور با اشاره به حساسیت و اهمیت استان کرمان، گفت: استان کرمان، نقطه اتصال دریای عمان و خلیج فارس به مرکز کشور به شمار می‌رود.

به گزارش انرژی امروز، حسن روحانی در جریان سفر خود به استان کرمان، اخباری از برنامه‌های دولت برای مقابله با کم آبی در این استان کویری و نیز اجرای طرح‌های انتقال آب دریا تا پایان دولت دوازدهم را اعلام کرد.

روحانی با اشاره به اینکه استان کرمان در کنار اقدامات گسترده‌ای که برای پیشرفت آن انجام شده همچنان از سختی‌ها و مشکلاتی نیز برخوردار است، ‌اظهار داشت: اولین مشکل استان کرمان، کم‌آبی و بی‌آبی است که ضمن دعا برای سرازیر شدن نزولات آسمانی، باید نوع کشت استان و آبیاری محصولات کشاورزی تغییر و سامانه نوین آبیاری در سطح استان توسعه یابد و با روش‌های جدید باغات کشاورزی، آبیاری شوند و غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در مجموع  از آغاز دولت یازدهم تا امروز در سطح استان کرمان 55 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی تحت سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و مصمم هستیم آن را توسعه دهیم و به مردم استان قول می‌دهم که برای سال آینده 28 هزار هکتار دیگر تحت سامانه آبیاری نوین قرار خواهد گرفت و برای این موضوع برنامه‌ریزی‌ها و بودجه لازم پیش‌بینی شده است.

روحانی افزود: در زمینه کشت گلخانه‌ای در سطح استان کرمان نیز باید با استفاده از آب کم و تلاش فراوان صادرات محصولات را افزایش داد و در این استان سطح صادرات 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به دو اقدام و طرح مهمی که قرار است در شهرستان سیرجان طی سال‌های آینده انجام شود، گفت: اجرای این دو اقدام و طرح برای سیرجان و استان کرمان بسیار حائز اهمیت است که نخستین طرح اتصال راه‌آهن سیرجان به کرمان است. این طرح برای پیشرفت استان و در زمینه حمل و نقل مواد معدنی و ایجاد تحول در سیرجان و سطح استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به انجام خواهد رسید.

روحانی انتقال آب از دریای عمان به سیرجان را طرح دیگر دولت برای این منطقه دانست و گفت: طراحی برای اجرای این طرح انجام شده و سرمایه‌گذاری و فاینانس آن توسط بخش خصوصی و دولتی آغاز شده است و دولت متعهد می‌شود تا مشکلات بانکی این طرح بسیار مهم را برطرف کند و اجرایی شدن آن می‌تواند ضمن تأمین نیاز مردم، در حوزه صنعت استان کرمان و شهرستان سیرجان تحول ایجاد کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش دولت این است که در طول دولت دوازدهم هم پروژه راه‌آهن به افتتاح برسد و هم آب از دریای عمان به سیرجان منتقل شود و در این راستا دولت تمام تلاش خود را در کنار مسئولین استانی و مردم منطقه انجام خواهد داد.

گفتنی است، تاکید رییس‌جمهور بر اجرای طرح‌های انتقال آب از دریای عمان به مناطق کویری و بویژه استان کرمان در شرایطی مطرح می شود که دولت در هفته‌های اخیر با اعتراض شدید نمایندگان خوزستان و برخی دیگر از استان ها بابت صدور مجوز زیست محیطی انتقال آب از سرشاخه های کارون به دشت رفسنجان و مناطق دیگر مواجه بوده و حتی تعدادی از نمایندگان، بابت این اقدام رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، سوالی هم از رییس‌جمهور مطرح کردند.

در این شرایط، اظهارات دیروز روحانی و پیش از آن، سخنرانی های رضا اردکانیان و عیسی کلانتری حکایت از آن دارد که دولت، راه چاره را در انتقال آب دریا به مناطق کویری برای استفاده صنعتی و کشاورزی یافته است. راهکاری که البته، اجرای آن باید با بررسی‌های همه جانبه کارشناسی پیش رود و صرفا، راهکاری از سر ناچاری و یا برخوردی دستوری و سیاسی نباشد. در غیر این صورت، احتمال آنکه انتقال آب دریا در دهه 90 تبعاتی از جنس تجربه‌های سدسازی در دهه 70 و انتقال آب در دهه 80 را به بار آورد؛ اندک نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن