انعقاد قرارداد ساخت 2 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

وزیر نیرو گفت: در بخش برق و انرژی بالغ بر 12.3 میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری خارجی نهایی شده است که از این جمله می‌توان به نهایی شدن قرارداد ساخت حدود 2000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 2.5 میلیارد دلار اشاره کرد.

به گزارش انرژی امروز، رضا اردکانیان در گفتگو با خبر 21 شبکه اول سیما گفت: امسال به برکت ایام مبارک دهه فجر طرح‌های به مراتب بیشتر و متنوع تری در صنعت آب و برق به بهره برداری می‌رسد که از جمله آن‌ها می‌توان به افتتاح 5317 طرح در بخش توزیع، انتقال و فوق توزیع برق با ارزشی بالغ بر 27840 میلیارد تومان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این ایام 43 پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت 183 مگاوات و 7 پروژه نیروگاهی با ظرفیت 2723 مگاوات به مبلغ 2 میلیارد و 90 میلیون یورو شامل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد، بخش بخار سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان و … افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز در استان یزد و در معیت معاون اول رییس جمهوری نیز بخش بخار نیروگاه چادرملو با 280 میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین نیروگاه تابان با 287 میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در بخش برق و انرژی بالغ بر 12.3 میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری خارجی نهایی شده است که از این جمله می‌توان به نهایی شدن قرارداد ساخت حدود 2000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 2.5 میلیارد دلار اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور حدود 7024 مگاوات بود که که در مقایسه با ظرفیت کنونی اصلاً قابل مقایسه نیست.

وزیر نیرو تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد تجهیزات برق کشور در داخل تولید می‌شود، ما از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی در رتبه اول منطقه و رتبه 14 جهان قرار داریم و این آمار گواه توانمندی های این صنعت در کشور است.

وی اضافه کرد: چهار دهه قبل تنها 4 هزارو 300 روستای کشور برق‌دار بود اما امروز تعداد روستاهای برق‌دار کشور به بیش از 57 هزار روستا رسیده است.

وزیر نیرو گفت: توجه دولت دوازدهم عمدتاً در سال‌های آتی در بخش برق بر روی توسعه انرژی‌های نو خواهد بود و ما سالانه متعهد به ایجاد ظرفیت جدید 1000 مگاواتی در کشور هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در زمینه آب رسانی و ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب گفت: در بخش آب نیز 100 پروژه آبرسانی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری می‌رسد که هزینه ای بالغ بر 10 هزار و 140 میلیارد تومان برای انجام این طرح‌ها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پوشش آب شهری کشور حدود 99.4 درصد است و میزان پوشش آب روستایی نیز به حدود 73 درصد می‌رسد که امیدواریم این درصد را در سال‌های آتی نیز افزایش دهیم.

اردکانیان گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به حدود 6 میلیون جمعیت روستایی آبرسانی شده است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم بتوانیم تا پایان دولت دوازدهم این عدد را به 8 میلیون نفر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فاضلاب نیز که یک ظرفیت بسیار مهم و خوب برای صنعت است نیز امیدواریم با حمایت دولت منابع لازم برای توسعه استفاده از این منبع مهم را بیشتر فراهم کنیم و عدد 48 درصد پوشش کنونی را بالاتر ببریم.

اردکانیان یادآوری کرد: خشکسالی در کشور چیز جدیدی نیست و باید سعی کرد به مانند پیشینیان، خود را با آن سازگار کنیم تا بلکه بتوان اینگونه بر مشکلات کم آبی در کشور کاست.

وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم بخش کشاورزی ما نیز با انتخاب الگوهای کشت مناسب در محل مناسب و روی آوردن به شاخص تولید محصول خشک به ازای مصرف هر مترمکعب آب به جای برداشت محصول در هر هکتار، خود را با شرایط جدید اقلیمی بیشتر سازگار کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت استفاده و سرمایه گذاری در بخش پساب گفت: در حال حاضر در بخش شرب و صنعت کشور حدود 6 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که حدود 4.3 میلیارد مترمکعب آن تبدیل به پساب می‌شود، ما باید در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و سهم خود را از 1.2 میلیارد مترمکعب کنونی به رقمی بیشتر برسانیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن