کشتیهای بریتانیا 4برابر آلایندهتر هستند

آلودگی هوای حاصل از کشتیرانی در بریتانیا چهار برابر بیش از آنی است که قبلا تصور میشد.
به گزارش خبرنگار بینالملل «انرژی امروز» بر اساس گزارشی که دولت بریتانیا منتشر کرده است انتشارات سمی دیاکسید نیتروژن در اطراف بنادر اصلی و مسیرهای دریایی بریتانیا چهار برابر بیشتر از آنی است که پیش از این تصور میشد.
سطح سولفور دیاکسید، دیگر گاز سمی هم سه برابر بیشتر است.
کارشناسان میگویند که آلودگی کشتیها، که در شهرهای بندری این کشور مثل ساوتهمپتون، گریمزبی و لیورپول متمرکز شده است، یکی از عمدهترین منابع نگرانیهای جوامع محلی است.
تماس طولانی مدت با آلایندههایی مثل اکسیدهای نیتروژن و سولفور میتواند مشکلات بهداشتی بسیاری به وجود آورد. به نظر میرسد این آلایندهها سالانه جان 40 هزار نفر را در بریتانیا میگیرند.
ایندیپندنت نوشته است که دولت بریتانیا اخیر اقدامات قانونی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است چون نتوانسته سطح آلودگیهای هوا در کشور را پایین آورد.
یک کارشناس آلودگی هوا در بریتانیا میگوید «خودروها تنها منبع انتشارات آلاینده هوا نیستند. هرچند کشتیها از وسایل نقلیه سواری جادهها در زمینه مصرف سوخت بهرهورتر هستند اما از سوختهایی استفاده میکنند که سطح آلایندگی آنها بیشتر از خودروهای دیزلی جادههاست».
مشکل کشتیها این است که انتشارات کشتیها در مناطق نسبتا کوچکتری منتشر میشوند.
آنالیزهای جدید انجام شده توسط سیاهه ملی انتشارات اتمسفری NAEI میگوید که کشتیرانی بزرگترین منبع آلودگی در بریتانیا است و حدود 10 درصد از انتشارات NOx این کشور از کشتیرانی تولید میشود.
در این گزارشها آمده است که میزان سوخت مصرفی کشتیها 2.5 برابر بیشتر از میزان قبلی است.
کشتیها یکی از عمدهترین منابع آلودگی و انتشار گازهای گلخانهای است اما معمولا سیاستگذاران از این منبع آلودگی چشمپوشی میکنند.



