امکان درآمدزایی 3 میلیارد پوندی میادین کوچک

وود مکنزی می‌گوید تکنولوژی‌های جدید زیردیایی استخراج نفت می‌تواند سه میلیارد پوند درآمد به همراه داشته داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» وود مکنزی و «مرکز تکنولوژی‌های نفت و گاز» امروز اعلام کردند که توسعه تکنولوژی‌های جدیدی زیردریایی و نیز میادین نفتی فراساحلی می‌تواند باعث تولید 400 میلیون بشکه در روز نفت و گاز جدید شود و 3 میلیارد پوند ارزش به وجود آورد.

در فلات قاره بریتانیا UKCS، در بخش میادین محدود یا همان «منابع کوچک»، پتانسیل تولید 3.4 میلیارد بشکه نفت و گاز کشف شده وجود دارد.

با قیمت کنونی نفت، 1.5 میلیارد بشکه نفت در منابع کوچک به‌القوه اقتصادی هستند. در مرکز تکنولوژی بریتانیا، ابتکار «مهار آینده» بر این استوار است که هزینه و زمان توسعه منابع کوچک را به نصف برساند که با این حساب 400 میلیارد بشکه دیگر نیز از نظر اقتصادی به آن اضافه خواهد شد.

این ابتکار، 25 بهره‌بردار، شرکت زنجیره تامین و توسعه دهنده تکنولوژی را گرد هم آورده تا رویکردهای توسعه میادین دریایی محدود یا همان منابع کوچک را تغییر دهد.

اقتصاد چرخشی قلب این ابتکار است، اقتصاد چرخشی در این میادین به این معنی است  که بر اساس آن تجهیزات مورد استفاده طوری طراحی می‌شوند که بتوان بعد از اتمام بهره‌برداری از میدان نفت و گاز، این تجهیزات را جمع‌آوری و در جایی دیگر استفاده کرد.

تا به امروز «مرکز تکنولوژی» در بخش مهندسی توسعه این ابتکار 250 هزار پوند خرج کرده است و هم‌اکنون 5 پروژه در دست اقدام است، 13 پروپوزال در بخش خطوط لوله و 6 پروپوزال هم در بخش مطالعات یکپارچه تکمیل شده است.

برای اینکه ابتکار «مهار آینده» به نتیجه برسد باید شرکت‌های زنجیره تامین و بهره‌بردار از این طرح حمایت کنند.

UKCS حدود 10 درصد منابع کوچک دنیا را در اختیار دارد که تولید آن به 27 میلیارد بشکه می‌رسد. از سویی پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه دیگر حوزه‌های میادین محدود وجود دارد که فرصت‌های بسیار در زمینه رشد و توسعه این فن‌آوری‌ها و نیز صادرات را به وجود می‌آید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن