آیا مدنی دستگیر شده بود؟ توییت پر رمز و راز معاون کلانتری

امروز کاوه مدنی در دفتر خود در ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران حاضر شد. خبرهای ضد و نقیض در خصوص بازداشت این معاون کلانتری در 24 ساعت گذشته به صدر اخبار ایران راه یافته بود. مدنی حرفی از بازداشت شدن یا نشدنش نزده است. اما تویتتی که  پس از حضور در این سازمان نوشته است حکایت از حرف‌های ناگفته بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» ۲۱ بهمن سایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشت: دادستان تهران از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد. جعفری دولت‌‌آبادی در خصوص اقدامات متهمان پرونده گفت: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.»

رئیس دادگستری استان تهران نیز بازداشت برخی از فعالان محیط‌زیست به‌علت ارائه اطلاعات به بیگانگان را تایید کرد. غلامحسین اسماعیلی افزود: چون هنوز پرونده در مرحله اولیه تحقیقات است؛ اطلاع‌رسانی در این‌باره موکول می‌شود به زمانی که تحقیقات تکمیل شود.

پس از آن خبرهایی منتشر شد از این‌که یکی از بازداشت شدگان در زندان خودکشی کرده است. کاووس سید امامی، 63 ساله استاد جامعه شناسی و مدیر بنیاد حیات وحش میراث پارسیان،در زندان خودکشی کرد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان کل تهران، روز یکشنبه نیز خبر مرگ دکتر سیدامامی در زندان را تایید کرد و به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که کاووس سید امامی از شواهد علیه خود آگاه بود و خود نیز به گناهش اعتراف کرده بود و از همین رو دست به خودکشی زد.  

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران هم روز یکشنبه اعلام کرد که ممکن است در این پرونده افراد جدیدی بازداشت شوند.

وی گفت: «جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی شدند و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها هم ممکن است، در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزییات قابل بیان نیست».

اما این پرونده زمانی شگفت‌آور شد که خبر رسید که کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست هم دستگیر شده است.

این خبر را اولین بار محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. وی گفت: در پی تماسی با کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ایشان گفتند که آقای مدنی نیز بازداشت شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مدنی نیز به دلیل دو تابعیتی بازداشت شده‌اند، ادامه داد: استعلام‌های لازم درباره این فرد انجام شده و به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: آقای کلانتری درباره بازداشت آقای مدنی گفته بودند که علت بازداشت آقای مدنی نیز اعلام نشده است.

این خبرها بعد از چند ساعت توسط برخی خبرگزاری‌ها تکذیب شد.

اما امروز که کاوه مدنی به اتاق خود در سازمان حفاظت محیط زیست برگشته است بدون اینکه اشاره‌ای به به دستگیر شدن یا نشدنش کند، در توییتی نوشت: «امیدوار به از بین رفتن تنگ‌نظری‌ها، امیدوار به ایجاد آرامش خاطر فعالان و غدغه‌مندان محیط زیست وطن، امیدوار به رفع دغدغه چشم‌انظاران، امیدوار برای روشن شدن هرچه سریع‌تر حقایق».

این توییت به تنهایی می‌تواند نشان دهد که حتی اگر این فعال زیست محیطی دستگیر هم نشده باشد، احتمالا تحت فشار قرار گرفته است.

کاوه مدنی دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیست، معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی – اجتماعی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران است. وی استاد مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن، و استاد مدعو دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

وی در جوامع علمی بین‌المللی به سبب «کمک بنیادی در تلفیق نظریه بازی ها و تحلیل تصمیم‌گیری با مدل‌های مدیریت منابع آب» مطرح است. او در سال‌های اخیر نقش بسیار پر رنگ و تأثیرگذاری در افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب در ایران و محیط زیست ایران ایفا نموده‌است.

کاوه مدنی مدرک دکترایخود را در رشته مهندسی عمران محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا دریافت نمود.

 وی پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا گذراند.

دکتر کاوه مدنی در حال حاضر استاد تحلیل سامانه ها و سیاست در مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن است.

چهره نوین مهندسی عمران

کاوه مدنی در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن برای «دستاوردهای حرفه ای و فردی که نشان دهنده آینده با اهمیت و بشر دوستانه مهندسی عمران است» به عنوان یکی از ۱۰ چهره جدید مهندسی عمران انتخاب شده‌است.

 این جایزه، توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به مهندسانی اهدا می‌شود که دارای ظرفیت بالایی برای یک آینده کاری بلند مدت و متمایز در حرفه مهندسی بوده و متعهد به انجام فعالیت‌های خود به بهترین شکل هستند.

جایزه آرنه ریچتر

اتحادیه علوم زمین اروپا EGU،  کاوه مدنی را به دلیل «سهم بنیادی در تلفیق نظریه بازی ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب» که منجر به ایجاد نگرشی جدید در مدل‌های مدیریت منابع آب شده به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۶ برای دریافت جایزه آرنه ریچتر انتخاب کرده‌است. این جایزه به پژوهشگرانی داده می‌شود که توانسته‌اند به پیشرفت‌های درخور توجهی در رشته‌های مختلف علوم زمین دست پیدا کنند.

جایزه تحقیقاتی والتر هوبر

انجمن مهندسان عمران آمریکا ASCE  دارای بیش از ۱۵۰ هزار عضو از ۱۷۷ کشور دنیاست و با بیش از۱۶۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین انجمن مهندسی ایالات متحده محسوب می‌شود. از سال ۱۹۴۹ تا کنون، این انجمن سالانه سه تا پنج نفر را برای دریافت جایزه تحقیقاتی والتر هوبر انتخاب می‌کند. این جایزه که با ارزش‌ترین جایزه برای پژوهشگران نسبتاً با سابقه (mid-career) محسوب می‌شود به کسانی داده می‌شود که به موفقیت قابل توجهی در تحقیقات خود در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران دست یافته باشند.

کاوه مدنی این جایزه را به خاطر «پژوهش‌های پیشگامانه در توسعه روش‌های تخصیص منابع محدود آب از طریق تلفیق مفاهیم حل مناقشات و نظریه بازی‌ها برای استفاده درسامانه‌های پیچیده منابع آب» دریافت کرد

کمیته انتخاب این جایزه به‌طور خاص رهبری او در استفاده از مفاهیم تحلیل سامانه‌ها در مسائل محیط زیست، آب و انرژی را مورد توجه قرار داده‌است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن