نسل آینده با انرژی رایگان در مدارس چه می‌کنند؟!

در حال حاضر در آموزش‌وپرورش حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون کادر آموزشی و اداری فعالیت می‌کنند و در صورت رایگان شدن انرژی در مدارس، جمعیتی ۱۴ میلیونی در معرض نبود محدودیت‌هایی در مصرف آب و برق و گاز قرار می‌گیرند که هزینه‌های گزافی را متوجه کشور و محیط زیست می‌کنند.

به گزارش انرژی امروز، محمد‌حسین نجاتی نوشت: مجلس به دنبال تصویب طرحی است که براساس آن مدارس کل کشور از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف شوند و هزینه انرژی به طور کلی در مدارس کل کشور رایگان محسوب شود. این طرح ماه گذشته در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۹۷، در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما زمانی که به صحن آمد مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت، تصویب نشد و دوباره به کمیسیون ارجاع داده شد. اما اخبار تکمیلی نشان‌دهنده آن است که لابی‌های آموزش و پرورش برای عملی شدن این طرح ادامه دارد.

تا جایی که علی الهیارترکمن با اشاره به رد تبصره معافیت مدارس از پرداخت هزینه های آب، برق و گاز مطابق الگوی مصرف در صحن علنی مجلس گفت: پس از رد این تبصره تلاش زیادی را در جهت باز گرداندن این تبصره در بودجه سال 97 انجام دادیم که پس از تایید انطباق این تبصره با قوانین برنامه ششم توسط کمیته قوانین مجلس، این تبصره مجددا به تایید کمیسیون تلفیق مجلس رسید و برای طرح مجدد به صحن مجلس فرستاده شد.

اما این طرح مخالفان جدی خود را دارد. استدلال مخالفان این است:« نسلی که نسلی که باید اصلاح الگوی مصرف را یاد بگیرند، با انرژی رایگان در مدارس چه می‌کنند؟» انتقاد درستی که نشان می‌دهد این طرح در صورت تصویب منجر به افزایش مصرف انرژی در مدارس می‌شود.از سوی دیگر آموزش‌و‌پرورشی‌ها به عنوان موافقان این طرح عنوان می‌کنند، دلیل اهمیت اجرای چنین طرحی برداشتن باری از دوش مدارس در هزینه‌های مربوط به انرژی است. اتفاقی که ناتوانی آموزش‌وپرورش در تامین سرانه مدارس مسبب این مساله شده است. با این حال فعالان محیط زیست یکی از جدی‌ترین منتقدان این طرح هستند. تا جایی که کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در یادداشتی این اتفاق را چرخش به عقب خواند. ( اینجا بخوانید)

او در این زمینه می‌گوید: بعد اجتماعی این تصمیم (اگر صحت داشته باشد) بسیار دردناک است. وقتی همه فریاد می زنیم که آموزش محیط زیست به نسل بعد یکی از بهترین و اساسی ترین راهکارها برای تغییر رفتار جامعه است، با مجانی کردن قیمت آب و برق برای مدارس، فرصت ایجاد حساسیت نسل بعد به ارزش بالا و محدودیت آب و برق در کشور و اصلاح الگوی مصرف را از دست می دهیم.

به جای رایگان کردن؛ فرهنگ‌سازی کنید!

اما یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود این طرح هزینه‌های غیر ضروری به کشور تحمیل کند، بر می‌گردد به برنامه‌هایی که اکثر کشورهای موفق در حوزه اصلاح الگوی مصرف آنها را مد نظر قرار داده‌اند. در ایران در مجموع 559 هزار و 243 کلاس درس وجود دارد، که در این بین، حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون کادر آموزشی و اداری فعالیت می‌کنند و در صورت رایگان شدن انرژی در مدارس، جمعیتی ۱۴ میلیونی در معرض نبود محدودیت‌هایی در مصرف آب و برق و گاز قرار می‌گیرند که هزینه‌های گزافی را متوجه کشور و محیط زیست می‌کنند.

براساس یک بررسی ملی از کارزار نجات آب در کشور، بیش از ۶۰ مورد از راه‌های صرفه جویی و کاهش هزینه ها در مدارس استخراج شده است که در هیچ‌کدام از آنها، اشاره‌ای به رایگان شدن انرژی در مدارس مطرح نشده است. همچنین گروهی از نمایندگان مجلس می‌گویند در صورت اصلاح الگوی مصرف و افزایش هزینه‌ها در این طرح، هزینه‌ی انرژی مدارسی که بیشتر مصرف می‌کنند پولی می‌شود. اما این تبصره در شرایطی که آموزش‌وپرورش هیچ برنامه‌ای برای اصلاح الگوی مصرف ندارد، شدنی نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن