عده‌ای قرارداد ترکیه را شاخص سایر قراردادها کرده‌اند چشم‌انداز مثبت صادرات گاز به عمان

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: متأسفانه عده‌ای در داخل، قرارداد با ترکیه را شاخص باقی قراردادهای صادرات گاز می‌بینند؛ در‌حالیکه قیمت جهانی گاز سیال و منطقه‌ای است.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار «انرژی امروز» افزود: ما پس از طی حدود 1600کیلومتر گاز را به ترکیه می‌دهیم؛ درحالیکه در فاصله 40کیلومتری گاز را به بصره می‌بریم. آیا قیمت فروش این دو گاز باید یکسان باشد؟

وی با تاکید بر اینکه «باید بتوانیم بلندمدت نگاه کنیم»، تصریح کرد: بزرگترین ذخایر گاز جهان را داریم. اگر نتوانیم از آن استفاده کنیم، از سال 2050 به بعد معلوم نیست وضعیت گازهای فسیلی چه خواهد بود. این جناح‌بندی‌ها و رقابت‌های جناحی در ایران صدمات اقتصادی زیادی به کشور می‌زند و روند تصمیم‌گیری را هم کند می‌کند و هم گاهی مانع می‌شود.

معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز گفت: چشم‌انداز مثبت است. در بولیوی، وزیر نفت ایران به همراه وزیر نفت و گاز عمان که برای نشست وزرا و سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) گردهم آمده بودند، جلسه را رها کردند و بیرون از جلسه در زمینه صادرات گاز مذاکره را ادامه دادند. مذاکره خوب بود و خیلی از نقاط مورد افتراق دو کشور برطرف شد و امیدوارم در رابطه با صادرات گاز به عمان خبرهای خوبی در یکی دو ماه آینده بشنویم.

وی درباره سرنوشت مذاکرات صادرات گاز به کویت نیز عنوان کرد: در مورد کویت، به نظر می‌رسد مسائل استراتژیک و سیاسی بین دو کشور مانع می‌شود؛ درحالیکه کویت و امارات اکنون به گاز نیاز دارند. در واقع، باید گفت بیشتر مسائل ژئواستراتژیک تعیین‌کننده است که مسائل تجاری بین دو کشور فعلا پیش نرود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن