مقررات جلوگیری از آلودگی هوای ناشی از کشتی ها

مدیرکل حافظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از بررسی آلودگی هوای ناشی از کشتیها خبر داد و گفت: براساس ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، کلیه شناورها از سال 2020 ملزم به استفاده از سوخت با گوگرد نیم درصد هستند.
علیرضا خجسته اظهار کرد: در اواخر دهه 1980 سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) اقدام به بررسی چگونگی جلوگیری از آلودگی هوای ناشی از کشتی ها کرد. این تلاش ها برمبنای اطلاعات علمی فاصله از اثرات نامطلوب انتشار انواع گاز به هوا از منابع مختلف از جمله کشتی ها، بر اکوسیستمهای آسیب پذیر، پایهگذاری شده بود. بررسی آلودگی هوای ناشی از کشتیها به منزله رویکرد جدید IMO در مسیر نیل به اهداف اصلی خود و در راستای برنامه های قانون گذاران جامعه قرار دارد که پیش از این بر روی منابع قابل مشاهده آلودگی ناشی از کشتی ها مانند آلودگی نفتی ناشی از حوادث بزرگ کشتی ها معطوف بوده است.
مدیرکل حافظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متعاقب تشخیص نیاز فوری برای ایجاد خط مشی جهانی در مورد جلوگیری هوای ناشی از کشتی ها، این موضوع در اجلاس مجمع IMO در ماه نوامبر 1991 مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که حاصل آن قطعنامه شماره 719 اجلاس 17 مجمع برای تدوین ضمیمه جدیدی به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها مصوب 1973 اصلاح شده از سوی پروتکل 1978 (کنوانسیون مارپل) بود.
وی ادامه داد: پس از تدوین متن قانونی از سوی کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی(MEPC) سازمان بین المللی دریانوردی یک کنفرانس بین المللی از متعاهدین به کنوانسیون مارپل در لندن از 15 لغایت26 سپتامبر 1997 تشکیل شد. پرتکل 1997 کنوانسیون مارپل در این کنفرانس تصویب شد که موجب افزودن ضمیمه ششم به «مقررات جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از کشتیها به کنوانسیون مارپل (ضمیمه ششم مارپل )» شد. این کنفرانس همچنین از طریق قطعنامه شماره 2 آیین نامه فنی پایش انتشار اکسیدهای نیتروژن از موتورهای دیزل دریایی که تحت ضمیمه ششم اجباری است، تصویب کرد.
مدیرکل حافظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: با دستیابی به اهداف مدنظر برای کاهش اکسیدهای نیتروژن در آینده، کنفرانس 1997 از کمیته حفاظت محیط زیست دریایی خواست محدودیت های انتشار اکسیدهای نیتروژن حداقل در فواصل پنج ساله بعد از لازم الاجرا شدن ضمیمه ششم را بازبینی و آن را حسب لزوم اصلاح کند. پس از لازم الاجرا شدن ضمیمه ششم مارپل در تاریخ 19 می 2005 کمیته حفاظت محیط زیست دریایی (در جولای سال 2005) توافق کرد مروری بر ضمیمه ششم مارپل و آیین نامه فنی اکسیدهای نیتروژن با هدف اهمیت تقویت محدودیت های انتشار با عنایت به فناوری ها و تجربه اجرایی بدست آمده؛ انجام گیرد و کمیته فرعی IMO در مورد مایعات فله و گازها نیز به تهیه پیش نویس اصلاحات به ضمیمه ششم مارپل و آیین نامه فنی اکسیدهای نیتروژن بپردازد. در نتیجه در اجلاس 58 (آگوست 2008) کمیته حفاظت محیط زیست دریایی ضمیمه ششم مارپل بازبینی شده و آیین نامه فنی اکسیدهای نیتروژن بررسی و تصویب شد.
خجسته با تاکید بر اینکه براساس ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، کلیه شناورها از سال 2020 ملزم به استفاده از سوخت با گوگرد نیم درصد هستند، گفت: طبق مقرره 14 ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل برای کاهش آلودگی هوای ناشی از انتشار اکسیدهای گوگرد (Sox) در کشتی ها، میزان گوگرد هر نوع سوخت مورد استفاده در کشتی ها نباید از محدوده های زیر بیشتر شود: الف- 4.5 درصد (m m) قبل از ژانویه 2012 ب- 3.5 درصد (m m) در اول ژانویه 2012 و بعد از آن ج- 0.5 درصد (m m) در اول ژانویه 2020 و بعد از آن.



