خیز بلند بریتیش پترولیوم در نفت و گاز آذربایجان

شرکت نفت بریتانیایی بریتیش پترولیوم که تعدادی میدان نفت و گاز را در آذربایجان بهره‌برداری می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است تا در سال 2018 هیچ نوع خاموشی به دلیل تعمیرات نخواهد داشت و در تلاش است تا پروژه‌های جدیدی را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» گری جونز، رییس بخش آذربایجان، گرجستان و ترکیه بریتیش پترولیوم می‌گوید «هیچ بازگشت برنامه‌ریزی شده‌ای وجود ندارد. شاید در سال 2019 چنین اتفاقی بیفتد».

او می‌گوید که بریتیش پترولیوم راه‌های مختلفی برای بازرسی استفاده کرده است که استفاده از پهباد برای کاهش نیاز به خاموشی سکوها از آن جمله است.

بریتیش پترولیوم میادین نفتی بزرگی چون میدان گونشلی چراغ آذری ACG و میدان گازی شاه‌دنیز را بهره‌برداری می‌کند.

بر اساس اعلام روز جمعه بریتیش پترولیوم تولید میدان نفتی ACG در سال 2017 به 588 هزار بشکه در روز کاهش یافت درحالیکه یک سال قبل تولید این میدان برابر با 630 هزار بشکه بود.

تولید گاز طبیعی میدان فراساحلی شاه‌دنیز نیز 10.2 میلیارد متر مکعب و میعانات آن 2.4 میلیون تن بود در حالی که در سال 2016، این ارقام به ترتیب برابر با 10.7 میلیارد متر مکعب و 2.5 میلیون تن بود.

با این حال رویترز به نقل از جونز نوشته است که بریتیش پترولیوم قصد دارد این افت تولید خود را کاهش دهد.

بیریتیش پترولیوم می‌گوید که در تلاش است تا میزان کاهش تولید را در رنج بین 2.5 تا 5 درصد در سال نگه دارد.   

سال گذشته بریتیش پترولیوم و آذربایجان قرارداد همکاری‌های خود برای توسعه میدان ACG را تا 2050 تمدید کردند. این قرارداد برای اولین بار در سال 1994 منعقد شد.

جونز می‌گوید که کوریدور گازی جنوب، پروژه‌ای که گاز آذربایجان را به اروپا می‌برد، بر اساس برنامه‌ریزی قبلی و جدول زمان‌بندی مشخص پیش می‌رود.

این شرکت قصد دارد در سال 2018 سه سه پروژه مربوط به آب‌های کم عمق را در شبه جزیره آبشرون و نیز سرمایه‌گذاری در سکوی آذری سنترال استرن و کار بر روی مراحل زمین لرزه‌نگاری‌های بلوک D230 را ادامه دهد.

جونز می‌گوید امیدوار است یک قرارداد همکاری با سوکار، شرکت دولتی نفت آذربایجان، بر روی بلوک D230 امضا کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن