نگاه نمایندگان به قیمت بنزین انتخاباتی است

عضو کمیسیون انرژی معتقد است،بالا نبردن قیمت حامل های انرژی در سال های آینده فشاری مضاعف را به مردم وارد می کند.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص بالا نرفتن قیمت حامل های انرژی وتبعات تصمیم مجلس گفت: تبعات این تصمیم کاملا مشخص است.

وی با اشاره به دوره های قبل خاطر نشان کرد: اولین بار که بحث واقعی کردن قیمت ها مطرح شد، دوره ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. آن زمان معتقد بودند از آنجایی که قیمت حامل های انرژی ارزان است، مردم صرفه جویی نمی کنند و زیاد مصرف می کنند.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: حتی قیمت ارزان موجب شده بود، مردم به سمت قاچاق حامل های انرژی نیز بروند.

نماینده مردم ایلام گفت: از سوی دیگر افزایش جمعیت نیز توان پرداخت سوپسید را از دولت گرفته بود.مجموع این عوامل باعث شد به سمت واقعی کردن قیمت ها برویم. حتی مراحلی را نیز در این زمینه پیش رفتیم اما از آنجایی که موانع بی شماری چون عدم توافق نظر بر سر یک موضوع در کشوروجود دارد،اصلاحات انجام نشد.

میرزایی با اشاره به شرایط موجود اظهار داشت: در حال حاضر نیز با توجه به شرایط موجود، کار کمی مشکل است. نگاهی که در بسیاری از نمایندگان است نگاه انتخاباتی است،نه نگاهی معطوف به منافع ملی و بلند مدت، بنابراین تحت تاثیر ملاحظات انتخاباتی و پایگاه های رای موضع می گیرند که کاملا مشخص است به کدام سمت می رود.

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: دولت هم آن اوایل خوب پای کار اومد،اما با توجه به رصد شرایط ، باید به تنهایی هزینه این اقدام را پرداخت می کرد که کار نیمه کاره رها شد.

وی با بیان اینکه دولت نیز تا حدودی عقب نشینی کرده و قطعا تبعات این تصمیم در آینده در اداره کشور ملموس می شود که مطمئنا در پایین آمدن نرخ بهره وری و قاچاق سوخت و مصرف تاثیرگذار خواهد بود.

عضو فراکسیون امید در ادامه اظهار داشت: ای کاش می دانستیم چه بر سر خودمان می آوریم. ترکیه جمعیتی حدود کشور ما دارد اما تولید ناخالص ملی آن بیش از دو برابر تولید ناخالص ما است.

میرزایی با اشاره به میزان هدررفت انرژی در کشور تصریح کرد: میزان مصرف فرآوردهای نفتی در ترکیه در مقایسه با کشور ما چیزی حدود یک سوم است. با توجه به این موضوع باید دقت داشت ما چه اندازه هدر رفت در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه قیمت سوخت در کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است گفت:باید قیمت سوخت ایران با کشور ترکیه را مقایسه کنیم که سوخت در ایران چه نرخی دارد و در ترکیه چه نرخی است.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: البته باید به دستمزدها در ترکیه نیز توجه داشت.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: ادامه این وضعیت  دشوار است و باید اصلاحاتی در این خصوص صورت گیرد.اگر با همین روش پیش برویم، مجبوریم در سال های آینده قیمت ها را با شیب تندی بالا ببریم که فشار بیشتری به مردم خواهد آمد.

میرزایی واقعی کردن قیمت ها را از آن جهت حائز اهمیت می داند که اگر این امر به صورت تدریجی انجام نشود، در یکی دوسال آینده با کمبود شدید منابع مواجه می شویم که به یک باره قیمت ها را بالا می رود و این برای مردم سخت تراست.

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد:وقتی کمبود منابع باشد، دولت نمی تواند خوب خدمات ارائه دهد. خدماتی ضروری چون، آموزش پرورش، بهداشت و درمان، راه ها، امنیت، از این رو باید فکری به حال تامین منابع کند.

وی تاکید کرد: آن زمان است که دولت  مجبور است برای جبران برخی بدهی ها و عقب ماندگی ها که در حال حاضر نیز وجود دارد،  دست به اصلاح قیمت بزند که فشار شدیدتر از این بر مردم وارد می شود.

اقتصاد و سیاست دو مسیر جدا هستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات علاء الدین بروجردی، نیز اظهار داشت: در خصوص بحث روابط خارجی و اختلاف در پرونده هایی که به دادگاه ارجاع شده است، باید ملاحظات زیادی را در نظر بگیریم و اجازه دهیم وزارت نفت پیگیر ماجرا باشد.چرا که بار حقوقی دارد.

وی تصریح کرد: این اولین بار نیست که ما در بحث سوآپ نفت یا خرید گاز موارد شکایتی این چنینی از دو طرف بوده، این موارد حقوقی است و اجازه دهیم سیر حقوقی خودش را طی کند.

از دیگاه میرزایی، سیاست به این حوزه ها ورود کند، هزینه زیاد دارد، پس بهتر است بگذارد وزارت نفت کار خودش را بکند.

واگذاری بجای بدهی اشتباه است

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش به خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص بدهکاری وزارت و شرکت ملی نفت به پیمانکاران و واگذاری اموال به طلبکاران گفت: وزارت نفت پول ندارد و از سویی نمی شود دارایی هایش را واگذار کند.

وی با بیان اینکه باید راهکار دیگری پیدا کنیم، گفت: اگر قبلا هم واگذاری در این خصوص انجام شده است، اشتباه است و نباید این روند را ادامه داد. با این روش شبه دولتی ها بر کل اقتصاد کشور احاطه پیدا می کنند که نه قابل نظارت هستند و نه به جایی پاسخگوباشند.

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: این مصیبتی است که بر سر کشور آمده و نباید اجازه دهیم که ادامه پیدا کند.

عضو فراکسیون امید در پایان تصریح حرد: باید منابع مشخص شود  مجلس ورود پیدا کند تا طلب پیمانکاران پرداخت شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن