چهارمین نشست برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی

چهارمین جلسه از سلسله نشست های آینده نگاری انرژی با موضوع « اینترنت اشیاء، مدیریت هوشمند انرژی و فرصت کسب و کارهای استارت آپی» با حضور جمعی از شرکت ها، فعالان بخش خصوصی و مسئولین دولتی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، در این نشست ابتدا دکتر باقری مقدم مدیر طرح آینده نگاری انرژی هدف از این نشست ها را تشکیل اتاق فکر های مختلف در حوزه های گوناگون انرژی، کمک به شکل گیری کسب و کارهای نوپا و مطرح نمودن مباحث جدید در این حوزه عنوان کردند.

ظرفیت بالای اینترنت اشیا برای ایجاد کارآفرینی در حوزه انرژی

آقای مهندس جعفری دبیر طرح آینده نگاری انرژی (دیده بان انرژی) توضیحاتی در خصوص گذار انرژی، روند دیجیتال سازی در بخش انرژی و میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای اینترنت اشیاء در بخش انرژی ارائه نمودند. سپس دکتر کیان جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به توضیح ابعاد مختلف اینترنت اشیاء در حوزه انرژی و امکان ورود کسب و کارهای نوپا به لایه های مختلف این فناوری پرداختند.

وی در ابتدا به موضوع تاریخچه ابداع اینترنت اشیا پرداخت و گفت: اینترنت اشیا موضوع جدیدی نیست. درزمان ابداع دوربین های مدار بسته و ارتباط این دوربین ها از طریق شبکه کامپیوتر خود یک نوع اینترنت اشیا محسوب می شد. اما این فناوری با این نام به طور رسمی در سال 1999 وارد بازار شد و در سال 2013 به طور نمایی در دنیا رشد کرد.

دکتر جعفری در ادامه اظهار کرد: در کشور ما 60 درصد از شرکت ها، 42 درصد از اجسام و 38 درصد از داده ها از طریق این فناوری در ارتباط هستند. عمده این شرکت ها را نیز شرکت های بزرگ و قدرتمند تشکیل می دهند و شرکت های نوپا و استارتاپی به غیر از تعدادی محدود تا به امروز موفق به توسعه این فناوری در ایران نشده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی استفاده از چاه های هوشمند، مدیریت هوشمند مصرف انرژی در شبکه برق و ایجاد بازار کسب و کار در حوزه انرژی را از کاربردهای اصلی اینترنت اشیا در این حوزه برشمرد.

دکتر جعفری عدم توسعه مدل کسب و کاری موفق در استارتاپ های نوپا را علت اصلی عدم موفقیت و رشد این مجموعه ها برشمرد و گفت: شرکت های نوپا در حوزه انرژی اگر بتوانند مدل کسب و کار مناسبی را توسعه دهند، به طور قطع در ادامه به موفقیت های زیادی خواهند رسید.

وی درباره پتانسیل های اینترنت اشیا انرژی در کشور افزود: میترهای هوشمند، سوویچ های هوشمند کنترل کننده دما و انرژی و ابزارهای هوشمند ذخیره انرژی در قالب خانه های هوشمند، شهر هوشمند و … و همچنین برنامه نویسی و توسعه نرم افزارهای هوشمند برای کنترل این ابزار از ظرفیت های بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه در کشور برخوردارند.

وی درباره بازار موجود در این حوزه افزود: در دنیا نزدیک به 300-400 شرکت روی این موضوع فعالیت می کنند؛ پلتفرم های متعددی نیز برای سوار کردن ابزار و یا داده ها در دنیا نظیر گوگل و اریکسون توسعه یافته است. اما در ایران پلتفرم های جامعی به خصوص در حوزه انرژی وجود ندارد و توسعه یک پلتفرم جامع در ایران بسیار جای کار دارد.

مدیریت هوشمند انرژی در دسترس تر از همیشه

در ادامه این نشست، آقای مهندس انصاری مهر مدیر توسعه کسب و کار شرکت فرینه فناور یکی از شرکت های نوپا و فعال در زمینه اینترنت اشیا در خصوص راهکارهای مدیریت انرژی از طریق اینترنت اشیاء و برخی پروژه های عملی در این حوزه سخنرانی نمودند.

وی درباره نحوه مدیریت مصرف انرژی در شبکه برق گفت: اندازه گیری هوشمند با استفاده از زیرساخت های پیشرفته ارتباطی بسیاری از مشکلات را حل می کند. در شبکه هوشمند قرائت داده از کنتورهای ساده شروع شده و تا اجزای پیچیده دیگر ادامه می یابد. با پردازش و ارائه مناسب ترین تصمیم در مواجهه با شبکه از کاربردهای اینترنت اشیا در این حوزه به شمار می رود.

حرکت جهانی به سمتی است که اندازه گیری و پردازش داده ها ساده تر و راحت تر کرده و مراکز پردازش و عملکرد را از یک مرکز پیچیده و گران قیمت به چندین مرکز جداگانه و ساده تقسیم کرده است. از همین رو اندازه گیری های هوشمند در عصر کنونی تفاوت زیادی با اندازه گیری و پردازش در گذشته کرده است.

مدیر توسعه کسب و کار شرکت فرینه فناور ساده سازی و هدف دهی به تولیدات پراکنده نیروگاه های بالادستی و ایجاد یک نیروگاه واحد بزرگ را کاربرد دیگر مدیریت هوشمند انرژی برشمرد.

دکتر انصاری ادامه داد: موضوع امنیت اینترنت اشیا، موضوع مهم دیگری در توسعه این حوزه به شمار می آید. نگرانی در لایه های مختلف از نشر داده ها، مدیریت داده ها وجود دارد. با معماری مناسب این لایه ها در شبکه هوشمند و ایجاد اساسنامه های مخصوص و توضیح حوزه اختیارات بخش های مختلف و محدوده دسترسی به داده می توان بحث امنیت و جلولگیری از حملات سایبری را کنترل کرد.

دکتر جعفری پروژه های نظارت و کنترل از راه دور 7000 ایستگاه و 1000 ایستگاه سازمان صدا سیما از مراکز بالادست استانی و مرکزی؛ نظارت و کنترل بر فرایند هیبریدی شدن 1000 ایستگاه مخابراتی با انرژی خورشیدی و باتری و کنترل هوشمند مصرف انرژی در خانه ها را از پروژه انجام شده این شرکت تا به امروز نام برد.

ادامه جلسه به پرسش و پاسخ و گفتگو پیرامون مباحث مرتبط از جمله شهر هوشمند و چالش های توسعه این فناوری اختصاص یافت. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن