تعطیل سرویس ادارات اشتباه بود خودرومحوری حاکم است

شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: امیدوارم این کنفرانس راه حل هایی برای عبور از مشکلات حمل و نقل و ترافیک، به خصوص کلانشهر تهران به مدیران شهری ارائه کند.
به گزارش انرژی امروز، نجفی تصریح کرد: در گزارش سومین اجلاس جهانی برنامه اسکان سازمان ملل یکی از مباحث مهم و اصلی در زیست شهری و شهر مطلوب، به موضوعات مربوط به حمل و نقل و جا به جایی در شهر می پردازد. حمل و نقل و ترافیک از جهاتی موضوع ساده ای به شمار می رود. ارایه راه حل نیز در بسیاری از موارد چندان دشوار نیست اما شاید آنچه خیلی دشوار باشد، عملیاتی کردن و اجرای آن راه حل ها است. امروز ما هم در شهر تهران برای اجرای هر برنامه ای به منظور تامین منابع حمل و نقل، عبور از ترافیک و مقابله با آلودگی هوا، با چالش ها و مقاومت های خیلی جدی روبرو هستیم که این موضوع باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
ریشه بسیاری از مشکلات تهران، حاکمیت نگاه خودرو محور است
شهردار تهران با تاکید براینکه ترافیک تن و جان مردم ما را فرسوده و آزرده کرده، گفت: ترافیک حتی از بعد اقتصادی نیز میلیون ها و شاید میلیاردها ساعت وقت مردم در طول شبانه روز، در ترافیک از بین می رود. ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز در تهران با آن روبرو هستیم، حاکمیت نگاه خودرو محور در برنامه ریزی های سال های گذشته در مقایسه با نگاه انسان محور است؛ همین موضوع نیز باعث شده که امروز در بهترین شرایط حدود ۲۲ درصد سفرهای شهری ـ بدون محاسبه تاکسی – از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود.
وی تصریح کرد: اگر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران و حتی برنامه پنج ساله شهر تهران که امسال در سال چهارم آن قرار داریم نیز به درستی اجرا می شد، هم اکنون باید حدود ۷۵ درصد حمل و نقل تهران در قالب حمل و نقل عمومی انجام می شد.در حال حاضر نیز با محاسبه سفرهای درون شهری با تاکسی، کمتر از ۵۰ درصد از سفرها با حمل و نقل عمومی انجام می شود.
جمعآوری سرویس ادارات در تهران اشتباه بود
شهردار تهران با بیان این مطلب که با یک مرور ذهنی به راحتی می توان چند مرکز تجاری بزرگ را در ذهن زنده کرد که واقعا دسترسی های آنها از نظر حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده بسیار مشکل است، گفت: در بسیاری موارد، هیچ مولفه انسان محوری درباره تصمیم گیری ها مد نظر نبوده و همین امر باعث شده است که پویایی انسان و همچنین انسان به عنوان سلول بنیادین در زیست شهری مورد غفلت واقع شود. در نتیجه این غفلت، امروز شهر تهران در بین کلانشهرهای مهم دنیا جزو پائین ترین رتبه ها از نظر درصد سفرهای شهری با حمل و نقل عمومی است.
نجفی افزود: اگر بتوانیم شبکه ریلی شهرهای اقماری به تهران را راه اندازی کنیم و در خود شهر تهران حمل و نقل عمومی را از نظر کمی و کیفی توسعه دهیم قطعا این اصلی ترین راه حل مشکل حمل و نقل عمومی و حل ترافیک در تهران است. اولویت قائل شدن برای خودروهای پر سرنشین و حتی ایجاد مسیر حرکت سریع توسعه سرویس های ادارات به خصوص در مناطق مرکزی شهر؛ در سال های گذشته برعکس این عمل کردیم بخشی از ادارات که سرویس حمل و نقل تامین می کردند دولت تشویق کرد به جمع آوری سرویس ها. در نتیجه، بخشی به حمل و نقل عمومی روی آوردند و بقیه از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کردند.
به گزارش انرژی امروز، آیین افتتاحیه هفدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل با حضور نجفی شهردار تهران، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار شد.



