نخستین شورای راهبردی دومین المپیاد مهندسی نفت کشور

نخستین جلسه شورای راهبری دومین المپیاد راهبردی مهندسی نفت کشور روز گذشته با حضور مدیرکل پژوهش وزارت نفت ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، اساتید دانشگاه ها و نمایندگان شرکت های خصوصی و دولتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز» در ابتدای این مراسم دکتر جمشیدی، مدیر گروه مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف و دبیر علمی این المپیاد ضمن ارائه تاریخچه مختصری از برگزاری این رقابت در سال گذشته، در مورد برنامه ها و تغییرات المپیاد در سال جاری نسبت به سال گذشته سخن گفت.

وی با بیان اینکه المپیاد امسال در دو بخش علمی شامل برگزاری آزمون تئوری درسطح دانشجویان کارشناسی مهندسی نفت همانند سال گذشته و بخش پژوهشی اجرا می شود، گفت: بخش پژوهشی این رقابت برای اولین بار در کشور با ارائه چالش های موجود در صنعت توسط توسط شرکت ها فعال در این حوزه مطرح و تیم های شرکت کننده طی مدت زمان معین و مشخص فرصت دارند تا ایده های خود را برای رفع این چالش ها در قالب گزارش ارائه دهند. در این بخش بر خلاف بخش اول الزامی برای دانشجوی مهندسی نفت بودن شرکت کنندگان وجود ندارد و تمامی افراد در سطوح صنعتی و غیر صنعتی و حتی فعال در رشته های جدا از مندسی نفت می توانند ایده های خود را مطرح کنند.

دبیر علمی دومین دوره اویلمپیک درباره برندگان نهایی و توسعه ایده ها اظهار کرد: پس از داوری و بررسی ایده های مطرح شده توسط شرکت های مطرح کننده ایده، به ایده های برتر جوایزی اختصاص می یابد. مسئولیت و رشد و توسعه ایده نیز بر عهده شرکت های اسپانسر و مطرح کننده چالش و خود تیم ایده دهنده خواهد بود.

دکتر جمشیدی در ادامه ابراز امیدواری کرد که رقابت پیش رو درگاهی ارزان قیمت و مناسب برای مطرح شدن شرکت های نفتی و کشف استعدادها و ایده های خلاق و برتر در سطح کشور باشد و صنعت نفت کشور از این فرصت نهایت بهره را ببرد.

دکتر جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رویداد پیش رو را زمینه ساز توسعه فرهنگ ایده پردازی و کارآفرینی خواند و گفت: توسعه ایده پردازی و کارآفرینی از آنجایی در صنعت نفت بیشتر نمایان می شود که بدانیم در برنامه بودجه سال97 که در دست تدوین است، بیش از 100000 میلیارد تومن از صادرات نفت و میعانات نفتی تامین می شود.

وی در ادامه افزود: ارزش دادن به مالکیت ایده ها از جمله وظایف مجلس، دستگاه های قضایی و شرکت های بهره برنده از ایده است و ایده پرداز از بابت ثبت ایده به نام خود باید آسوده خاطر باشد. بخش مهم دیگر تبدیل ایده به ارزش است و از آنجاییکه اکثر ایده پردازان سرمایه دار نیستند، سرمایه گذارها باید در حمایت از این ایده ها وارد عرصه عمل شوند و در قبال آن ها ریسک پذیر باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه و درنقد وزارت نفت عنوان کرد: یکی از ایراداتی که همواره نسبت به وزارت نفت مطرح می شود، علاقه مندی این وزارتخانه به وارد کردن تجهیزات و ابزارآلات تکنولوژیک از خارج کشور است. مجلس نیز از این رو طی مصوبه هایی واردات فناوری هایی که پتانسیل تولید در داخل را دارند، ممنوع اعلام کرده است.

در بخش بعدی جلسه، مهندس هندی، مدیریت اکتشاف شرکت ملی و دبیر پژوهشی دومین دوره اویلمپیک با ارائه اسلایدهایی از ظرفیت تولید نفت ایران در 30 سال آینده صحبت کرد.

وی دراین باره اظهار کرد: برخلاف صحبت های مطرح شده از سوی برخی از افراد مبنی بر اتمام ذخایر نفت و گاز تا 30 سال آینده، مطالعات حاکی از آن است که نیاز دنیا به این ذخایر به خصوص ذخایر گازی با سرعت زیادی تا سال 2035 رشد خواهد کرد.

مهندس هندی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای میادین جنوب، جنوب شرقی و شمال شرقی ایران ادامه داد: ایران رتبه سوم پتانسیل اکتشاف نفت و گاز در دنیا را دارد و تنها 17.3 درصد از 86 درصد نفت درجای میادین شناسایی شده در آن برداشت شده است. این در حالیست که 45 درصد از مخازن نفتی و 77 درصد از مخازن گازی در ایران هنوز توسعه نیافته اند. علاوه بر ذخایر غنی متعارف، ایران پتانسیل بسیار خوبی در مخازن نامتعارف شیل و هیدرات دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در تصدیق اهمیت ورود تکنولوژی و سرمایه گذاری اظهار کرد: به عنوان مثال  ورود تکنولوژی و ایده نو در میدان آب تیمور، دوره پلاتوی این میدان عظیم را تا 100 سال آینده روزانه از 100000 به 450000 بشکه افزایش داد.

در بخش بعدی جلسه، دکتر شاکری مدیر کل پژوهش وزارت نفت درباره ضرورت اصلاح نظام پژوهش و فناوری در کشور مطالبی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه اغلب پروژه های تحقیقاتی در حوزه صنعت نفت از نمونه پایلوت و اولیه فراتر نرفته اند تاکید کرد: در سالیان اخیر با واگذاری سطوح مختلف تامین مالی به شرکت های ذی صلاح وزارت نفت، امر سرمایه گذاری در فناوری های جدید تسریع یافته است.

دکتر شاکری در ادامه فرایند انتقال تکنولوژی و بازیگران این زنجیره گفت: شرکت های مختلف حاضر در صنعت از شرکت های E&amp.P تا شرکت های دانش بنیان و نوآور همگی نقش مهمی در انتقال تکنولوژی بازی می کنند و شرکت های خارجی موظفند پس از بررسی صلاحیت های شرکت های داخل این بازیگران داخلی را در فرایند انتقال تکنولوژی سهیم کنند.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد دلار برای تامین 10 قلم از تجهیزات و اجناس مورد نیاز در صنعت نفت اختصاص یافته است و برای تامین 17 قلم بعدی در با تامین کنندگان داخلی در حال مذاکره هستیم. این بومی سازی ها در صنعت نفت زمینه ساز ارتقای پژوهش و فناوری در کشور می شوند.

دکتر شاکری جذب توسعه دانش و فناوری و ارتقای ظرفیت های جذب شرکت های صنعت نفت را از کارکردهای نظام جدید پژوهش و فناوری عنوان کرد.

در ادامه مهندس سجاد حق شناس دبیر اجرایی دومین دوره اویلمپیک درباره ضرورت تکنولوژی محور شدن شرکت های نفتی گفت: شرکت ملی نفت ایران دارا بودن بزرگترین ذخایر جهان اما رتبه 23 را در جهان دارد. این درحالیست که شرکت اکسون مبیل رتبه سوم را از نقطه نظر درامدی در دنیا دارد. این تفاوت نشانگر دو سیاست کاملا متفاوت است؛ یکی خام فروشی و یکی ایجاد ارزش افزوده با توسعه تکنولوژی

وی در ادامه با مرور مراحل و ساختار برگزاری دومین دوره اویلمپیک، تکمیل حلقه مفقوده ارتباط صنعت با دانشگاه، افزایش خلاقیت و نوآوری در صنعت نفت، ارائه راهکاری بهینه و چالش های پیش رو شرکت ها ، تکمیل بانک اطلاعات جامع خبگان صنعت نفت، ایجاد انگیزه کمک و کار تیمی و غربالگری استعداد های برتر را از اهداف این دوره از المپیاد مهندسی نفت نام برد.

ادامه جلسه به ارائه نقطه نظرات نماینده شرکت ها و اساتید حاضر در جلسه اختصاص داده شد.

نماینده پژوهشگاه صنعت نفت پیشنهاد کرد: چالش ها به گونه ای تعریف شود که در مدت 2 تیم ها بتوانند به پاسخ مناسبی برای آن برسند. تیم های تشکیل شده هم نیز بهتر است ترکیبی از دانشجویان و افراد با تجربه صنعتی باشند تا به نتیجه مطلوب تری برسند.

نماینده وزارت نفت عنوان کرد: بهتر است این رقابت در زمینه ها، رشته ها و گرایش های مختلف انجام شود. آزاد بودن رقابت باعث ناعدلانه شدن می شود و بهتر است چالش ها بر اساس تیم های دانشجویی و یا صنعتی تنظیم شوند.

نماینده شرکت سیالات حفاری پارس پیشنهاد کرد: ایده های برگزیده از ابتدای پایلوت تا عملیاتی شدن حمایت شوند و مالیکت مادی و معنوی فرد ارائه دهنده ایده حفظ شوند.

وی ادامه داد: حلقه گمشده ارتباط بین صنعت و دانشگاه، شرکت های خصوصی و سرویس کمپانی ها هستند و باید توجه بیشتری به آن شد. همچنین تعریف درست مشکل و چالش نیز بسیار حساس و پر اهمیت است.

نماینده دانشگاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه فرانسه پیشنهاد کرد این رقابت همانند کشورهای صاحب سبک با همکاری گرایش ها و رشته های مختلف برگزار شود تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.

نماینده ستادویژه توسعه فناوری نانو عنوان کرد: موضوع انتقال فناوری و ایده های برتر به صنعت نفت تا مرحله آخر حمایت و عملی شود.

شایان ذکر است که زمان اتمام ارائه چالش از طرف شرکت های نفتی تا 20 اسفند اعلام شد. تیم های ایده پرداز نیز تا اردیبهشت ماه فرصت خواهند داشت تا گزارشات نهایی خود را آماده کنند. زمان بندی دقیق این رویداد متعاقبا اعلام خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن