دست و پا زدن‌های عربستان برای بالا بردن قیمت نفت

عربستان سعودی دستخوش تغییر و تحولی زیر و رو کننده در اقتصاد، سیاست و اجتماع خود است که همه را مدیون کاهش قیمت نفت در سال 2014 است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» محمد بن سلمان، ولیعد عربستان، که رسانه‌ها از او با عنوان MBS نام می‌برند، احتمالا فرصت به راه انداختن تمام و کمال تغییرات فراگیری را که در «چشم‌انداز 2030» این کشور در نظر گرفته است نخواهد داشت.

ریاض حالا به قیمت بالای نفت نیاز دارد، ‌آنقدر بالا که برای موفقیت این برنامه کافی باشد و حتی حاضر است برای این برنامه بازار نفت را با کسری مواجه کند.

بر همین اساس، شبکه RT نوشته است که بر اساس اعلام بلومبرگ، عربستان سعودی همیشه تاثیرگذارترین عضو اوپک بر قیمت نفت بوده است. حالا این کشور رویکردی جدید در قبال بازار در پیش گرفته است. این کشور تصمیم گرفته است که قیمت نفت را تا حد ممکن بالا ببرد و برای آن دلیل بسیار ساده‌ای دارد: عرضه عمومی اوراق بهادار IPO آرامکو.

تردیدها در خصوص فهرست نویسی بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا بسیار است. اطمینانی در خصوص این‌که محل این فهرست‌نویسی بین‌المللی کجاست وجود ندارد و برخی ادعا کرده‌اند که ریاض ممکن است عرضه خصوصی 5 درصد سهام آرامکو را انتخاب کند.

IPO آرامکو برای چشم‌انداز 2030 عربستان بسیار ضروری است، پولی که قرار است از IPO به دست عربستان برسد صرف اجرای برنامه بلندپروازانه این کشور خواهد شد.

در حالی که تحلیل‌گران بر سر ارزش واقعی آرامکو هیچ گاه به نتیجه مشترک نرسیدند، واضح است که هر چه قیمت نفت بالاتر رود ارزش این غول نفتی نیز بیشتر خواهد شد.

بعد از این که قیمت نفت روند صعودی خود در سال 2017 و ابتدای 2018 را در پیش گرفت، با این حال باز هم به خاطر تولید بالای نفت شیل ایالات متحده که تلاش‌های اوپک برای کاهش ذخایر نفت جهان را از بین می‌برد، برنت و وست تگزاس اینترمدیت کمی کاهش نشان می‌دهند.

هرچند ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی OECD به نزدیک به متوسط 5 ساله خود رسیده است، قیمت نفت هنوز هم چندان افزایش بالایی را نشان نمی‌دهد. در واقع برخی تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که کاهش قیمتی که این ماه شاهد آن بوده‌ایم،‌ آغازی است بر کاهش شدید قیمت نفت.

ریاض نمی‌خواهد قبل از IPO چنین خبرهایی پخش شود. حتی امسال هم ریاض نمی‌خواهد این خبرها را بشنود. چون قیمت نفت نه فقط باید در وضعیت کنونی بالا باشد بلکه باید در میان مدت بالا هم بماند تا از موفقیت IPO آرامکو اطمینان حاصل شود.

بنابراین حالا پادشاهی نفت چه‌کار باید انجام دهد؟

هفته گذشته، خالد الفلیح وزیر انرژی این کشور، پیشنهاد کرد که اعضای اوپک روش خود را برای برآورد ذخایر جهانی تغییر دهند چون با متد کنونی داده‌های قابل اعتمادی به دست نمی‌آید.

در متد کنونی ذخایر بر اساس متوسط 5 ساله سنجش می‌شوند آن هم در کشورهای OECD. اما این متوسط 5 ساله یک هدف متحرک است و در 5 سال گذشته بازتاباننده اشباع باثبات بازار بوده است.

هر چند ممکن است تنش‌ها در خاورمیانه تا حدی باعث بالا رفتن قیمت نفت شود اما تنش‌های ژئوپلیتیکی هیچ گاه تضمین کننده هیچ چیزی نبودند. تنش‌های اخیری که در عربستان‌ سعودی به وجود آمده است به همراه تنش بین اسرائیل و ایران همگی بر قیمت نفت موثر هستند و تحلیل‌گران قیمت نفت هیچ گاه این موضوعات را ندیده نمی‌گیرند.

دیگر فاکتور کنترل کننده قیمت نفت که تولید کنندگان نفت کنترلی بر آن ندارند، تقاضای نفت است. در حال حاضر پیش‌بینی تقاضای نفت بالاست اما برخی تحلیل‌گران بر این اعتقادند که این پیش‌بینی‌ها بسیار خوش‌بینانه هستند. از سویی قیمت نفت هر چه بالاتر باشد تاثیر منفی بر رشد تقاضا خواهد داشت.

بنابراین عربستان سعودی بازهم آماده است تا برای صعود قیمت نفت به هر کاری دست بزند. اما با این بازار به شدت پیچیده نفت، باید دید آیا این کشور پادشاهی می‌تواند به راحتی به آرزوهایش برسد؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن