به خاطر روحیه پوپولیستی واقعیت‌ها را نمی‌گوییم

شهردار تهران گفت: باید تامین منابع آب را به عنوان یکی از اصلی ترین مباحث و محورهای سیاست گذاری مد نظرقرار دهیم که متاسفانه در گذشته این کار انجام نشده است.

به گزارش «انرژی امروز» نجفی، در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: امروز حدود ۱۵۰ کشور دنیا با کمبود آب و تعدادی نیز با بحران آب مواجه هستند.

وی ادامه داد: از یک سو تحولات اسکان جمعیت و گسترش جوامع به خصوص جوامع شهری و از سوی دیگر مصرف روز افزون سرانه آب در دنیا به واسطه تغییر در سبک زندگی بشر باعث شده است که کمبود منابع اب و به خصوص آب شیرین به چشم بخورد.

نجفی با اشاره به بحران‌هایی که کمبود آب می‌تواند باعث آن‌ها شود گفت: نگرانی جدی برای حیات بشری و محیط زیست انسان درباره موضوع کمبود یا آلودگی منابع آبی ایجاد شده که در برخی موارد ممکن است به بحران‌های امنیتی و حتی بحران های تمدنی منجر شود. اگر این مشکل به خوبی کنترل نشود، تبدیل به زوال برخی تمدن های بزرگ تاریخی در دنیا، در یک منطقه وسیع و یا در نقطه ای از کشور شود.

در تهران سه برابر حد مجاز برداشت آب داریم

نجفیگفت: انعقاد حدود ۳۰۰ پیمان بین المللی خاص آب در روابط فی مابین کشورها، از دیپلماسی آب به عنوان مسئله بسیار جدی و تعیین کننده است که نیاز به تخصص، تجربه و هنرمندی خودش را دارد.

به اعتقاد وی دیپلماسی آب در کنار دیپلماسی عمومی و مسایل مربوط به دیپلماسی خاص می‌تواند منجر به تعامل و همکاری بین المللی شود چرا که این موضوع پتانسیل و ظرفیت ایجاد جنگ های بین المللی را دارد.

وی تاکید کرد: در خاورمیانه حدود ۹۰ درصد منابع آبی به صورت فرامرزی و مشترک بین کشورها وجود دارد. اگر بخواهیم مقداری با نگاه آینده پژوهی و یا آینده نگری به مسایل تهران نگاه کنیم، امروز باید برای تامین منابع آب تهران در سال های آینده خیلی نگران باشیم.

نجفی ادامه داد: آنچه که بر اساس نرم های طبیعی و علمی می توانیم از منابع آبی زیر زمینی استحصال کنیم ۲۵۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که هم اکنون حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی برای مصرف تهران استفاده می کنیم که این آثار و عوارض بسیار سختی برای ما خواهد داشت.

بخشی از این آثار ظاهر شده و درباره نشست زمین هشدار داده می شود. بخش عمده ای از نشست زمین ناشی از همین استحصال بیش از حد منابع زیر زمینی است.

در کنار کمبود کمی منابع آبی، کیفیت آب تهران هم به یکی از چالش های جدی تبدیل شده است چرا که از نظر کیفیت آب در آب های سطحی و روان و همچنین آب های زیر سطحی و زیر زمینی با مشکلات و مسایل جدی مواجه هستیم که باید برای آن راه حل پیدا کنیم.

واقعیت را به مردم تهران نگفته‌اند؛ پایتخت بحران آب دارد

شهردار تهران تاکید کرد: رود – دره فرحزاد یکی از زیست بوم های زیبای کشور در پیشانی شهر تهران به شمار می رود اما یکی از اصلی ترین چالش ها و خطرات درباره ساماندهی این رود – دره، مسئله آلودگی منابع آب و خود رودخانه به واسطه ورود بخشی از فاضلاب ساختمان ها، اماکن نظامی، دولتی و خصوصی است که در بالادست رودخانه اجازه احداث به آنها داده شده است.

به گفته نجفی کارشناسی های صورت گرفته مبنی بر هدر رفت ۳۰ درصدی آب در شبکه انتقال تهران خبر می‌دهد. این حجم هدر رفت نگران کننده است.

وی تاکید کرد: باید در همه سیاست های توسعه شهری تهران شامل ساخت و سازها، توسعه فضای سبز و انتخاب نوع گیاهانی که در تهران به کار گرفته می شود یک تجدید نظر اساسی کنیم. باید تامین منابع آب را به عنوان یکی از اصلی ترین مباحث و محورهای سیاست گذاری مد نظرقرار دهیم که متاسفانه در گذشته این کار انجام نشده است.

نجفی گفت: کمتر به مردم درباره مخاطرات و تهدیدها آگاهی می‌دهیم که بخشی از آن به خاطر روحیه پوپولسیتی است چرا که نمی خواهیم نکات منفی را به مردم بگوییم.

وقت آن است به رویه اجدادمان بازگردیم

شهردار تهران با اشاره به این که »در زمینه مصرف و هدر رفت آب جزو بالاترین نرم های بین المللی قرار داریم به عنوان نمونه در زمان شستن ظروف و یا استحمام از ابتدا تا انتها شیر آب باز است» گفت: درباره موضوع آب در سطح ملی و شهر تهران باید به یک مدیریت به هم پیوسته درباره منابع آبی دست پیدا کنیم.

بی دلیل نبوده است که اجداد ما این همه نسبت به آب و آبادنی حاصل از آب حساسیت داشتند و با احترام به این موضوع نگاه می کردند.

وقت آن است که ما هم به آب در تهران به صورت جدی بپردازیم و اساس توسعه و شکوفایی شهر را بر این بنیان بنا کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن