بلاک‌چین: تحول در معاملات نفت دنیا

هر روز چندین نفتکش،‌ که طول بعضی از آن‌ها به اندازه 5 میدان فوتبال است، در بنادر مختلف تمام دنیا لنگر می‌اندازند و میلیون‌ها بشکه نفت خام را به همراه یک تکه کاغذ با خود حمل می‌کنند، کاغذی که برای ناخداهای کشتی‌ها به اندازه خود محموله ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» بارنامه‌ها اسنادی هستند که مالکان محموله‌هایی را می‌شناسانند که ارزش آنها حتی به بیش از 122 میلیون دلار در هر کشتی برسد. بدون این اسناد، خریداران و فروشندگانی که روزانه 2.7 میلیارد دلار معامله انجام می‌دهند قادر نخواهند بود در بازار نفتکش‌های اقیانوس‌پیما که تقریبا نیمی از نفت مصرفی دنیا را عرضه می‌کنند، تجارت کنند.

اما بلومبرگ نوشته است که برخی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان، تجار و بانک‌ها، می‌خواهند تجارتشان را بدون بارنامه‌ها انجام دهند، بارنامه‌هایی که ثبت و ضبط آن‌ها فرآیندی وقت‌گیر و زمان‌بر است.

برای راست و ریس کردن هزینه‌ها و تطابق با حاشیه سود بالا، صنعت نفت به دنبال روش‌های نوینی برای ردیابی و شناسایی ارزهای مجازی چون بیت‌کوین است و از یک دفتر کل آن‌لاین مشترک استفاده می‌کند با نام «بلاک‌چین».

آلیستر چین از «مرکوریا انرژی» می‌گوید «روشی که ما برای حمل و نقل و تجارت از آن بهره‌ می‌گیریم به شدت وابسته به تشریفات اداری است. و تشریفات اداری در دویست سال گذشته چندان تغییری نکرده است».

درخواست یک دفتر کل آن‌لاین، شرح معاملاتی است که رمزنگاری شده تا از امنیت آن اطمینان حاصل شود و از سویی امکان بررسی تاریخچه معاملات را برای کاربر فراهم آورد.

هرچند بیشتر معامله‌گران نفتی از تکنولوژی دیجیتال برای ذخیره داده‌های خود استفاده می‌کنند، بلاک‌چین خریداران و فروشندگان نفت را مجبور می‌کند تا از یک روش یکسان ثبت داده‌ها استفاده کنند.

از این رو شفافیت لازم فراهم خواهد شد و از سویی نیاز به مستندسازی داده‌ها و اشخاصی که باید این کار را انجام دهند به حداقل می‌رسد.

همکاری همه باهم

کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان بزرگ نفت شامل شرکت بریتیش پترولیوم، رویال داچ شل و استات اویل به همراه گروه تجاری گانوور، مرکوریا و شرکت اجاره‌دهنده LNG‌برهای گروئپ، آرمو بانک و سوشیت جنرال، پلت‌فرمی بر پایه بلاک‌چین برای تجار نفت طراحی کرده‌اند.

آنها توانستند این پلت‌فرم را از نظر زمانی سه برابر زودتر از رسیدن واقعی یک محموله به دست مالک نهایی آن یعنی شرکت ملی شیمی چین، آزمایش کنند. بررسی معملات 25 دقیقه طول کشید، در حالی که در حالت معمول حداقل 3 ساعت زمان برای آن نیاز است.

کارمندانی که وجودشان ضرورت ندارد

کارمندان اداری ساعت‌های متوالی را صرف بررسی اسنادی می‌کنند که برای هر قرارداد ضروری است و هر آن احتمال اشتباه در صورت‌حساب‌ها یا تاریخ‌ها یا محل‌ها وجود دارد. اما با بلاک‌چین، دیگر نیازی به کار این کارمندان نخواهد بود.

کاهش هزینه‌ها

شرکت‌ها بارنامه‌های آن‌لاین را برای کاهش هزینه‌ها می‌خواهند. هر سیستم جدید با موانعی مواجه خواهد شد:‌ از هزینه‌های تطابق با تکنولوژی جدید تا دو به شک‌ بودن‌هایی که در مقابل آنلاین کردن داده‌ها وجود دارد.  

چون اسناد کاغذی مستعد کلاه‌برداری هستند تجار به دنبال راه‌های ایمنی برای معاملات خود هستند.

طرفداران بارنامه‌های آن‌لاین معتقدند که مالکیت دارایی‌ها در بلاک‌چین کاملا مشخص است بنابراین هر کس می‌داند که صاحب چه چیزی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن