تمدید تعلیق تحریم‌‌ها از سوی ترامپ در ماه مه تعجب خارجی‌ها از سرپا ماندن نفت ایران

معاون وزیر نفت دونالد ترامپ را به قلدرهای مدرسه تشبیه کرد و گفت: ترامپ تنها با ایران اینگونه برخورد‌ نمی‌‌کند و اتحادیه اروپا هم از نوع رفتار و گفتمان آقای ترامپ راضی نیست.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز انرژی امروز، امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل در دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران، با اشاره به لازم و ملزم بودن ‌سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت گفت: بخش خصوصی باید در سرمایه‌گذاری در صنعت نفت فعال باشد.

زمانی نیا با اشاره به پیشرفت صنعت نفت پس از انقلاب خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید نفت ایران با میزان ذخایر آن همخوانی ندارد که سر منشاء آن مسائل سیاسی است.

وی با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت پس از برجام گفت: گرچه برجام برخی از مشکلات صنعت نفت از جمله فروش نفت خام را برطرف کرد اما این تنها دستاورد برجام نبوده و دریافت تجهیزات این صنعت نیز از دیگر دستاوردهای برجام است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل خاطر نشان کرد، هم اکنون مشکلات بانکی وجود دارد، اما این مشکل به برجام مربوط  نیست و به مسائل دیگر مرتبط است که با حل شدن آن، صنعت نفت می‌تواند شکوفایی لازم را داشته باشد.

زمانی نیا  با اشاره به تعلیق تحریم‌‌های هسته‌ای گفت: پیش‌بینی می‌کنم آمریکا در  ماه مه امسال، بار دیگر تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند و پس از آن برجام به نحو بهتری اجرا شود.

وی دونالد ترامپ را به قلدرهای مدرسه تشبیه کرد و گفت: ترامپ تنها با ایران اینگونه برخورد‌ نمی‌‌کند و اتحادیه اروپا هم از نوع رفتار و گفتمان آقای ترامپ راضی نیست.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت همچنین در ‌‌نشست تخصصی «همکاری بین‌المللی؛ ابعاد ژئو راهبردی» در روز نخست دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین المللی صنعت حفاری ایران گفت: چالش توسعه پس از پیروزی انقلاب و تحریم آمریکا همیشه همراه صنعت نفت بود.

وی تاکید کرد: مقدار تولید نفت و گاز ‌‌در دیپلماسی انرژی شاخص نخست است و تاثیر زیادی روی سیاست‌ها دارد.

زمانی نیا افزود: شرکت‌های خارجی با نگاه به صنعت نفت ایران که در ۴۰ سال گذشته با حداقل سرمایه‌گذاری و بدون استفاده از فناوری روزآمد همچنان سرپا بوده است، تعجب می‌کنند.

وی تصریح کرد: صنعت نفت ایران با ایثار مسئولان و کارکنان این صنعت در بخش خصوصی و دولتی و با تکیه بر دانش مهندسان کشور سرپاست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «صنعت نفت ایران آماده همکاری همه جانبه با شرکت‌های بین المللی خارجی در سطح‌های مختلف است و آنها نیز بارها علاقه‌مندی خود را اعلام کردند»، گفت: با توجه به ‌‌نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در صنعت نفت، هم‌اکنون فرصت زیادی برای سرمایه گذاری در این صنعت وجود دارد.

به گفته وی، ۲۰۰ میلیارد دلار ‌‌سرمایه گذاری در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت همچنین عنوان کرد:‌‌ دیپلماسی انرژی وزارت نفت بهبود، ارتقا و رشد مراودات با همسایگان را در پی خواهد داشت و باید از فضای بین المللی به بهترین نحو استفاده کرد.

وی درباره مناقشه گازی با ترکمنستان نیز گفت:‌‌ ایران پس از عراق بیشترین مرز مشترک با ترکمنستان را دارد که متاسفانه روابط انرژی با این کشور با چالش روبه‌رو شد که امیدواریم این مسئله به‌زودی حل شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن