پنج برنامه مهم وزارت نفت

معاون پژوهشی وزارت نفت با اشاره به قراردادهای وزارت نفت به پنج برنامه مهم این صنعت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، حبیب الله بیطرف گفت: در فعالیت های وزارت نفت  در دولت یازدهم و دوازدهم با دو رویکرد بسیار مهم مواجه هستیم. رویکرد اول اقتصاد و توسعه فناوری است و رویکرد دوم استفاده از ظرفیت های داخلی است.

وی گفت: انتقال و توسعه فناوری  باید صورت بگیرد و پس از اطمینان از حصول این فناوری در داخل باید این فناوری بکارگیری شود. باید قبل از استفاده انتقال فناوری و ظرفیت سازی صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نفت معتقد است انتقال دانش و فناوری در حین توسعه باید صورت بگیرد.

بیطرف با اشاره به برخی از برنامه‌های توسعه ای  مهم وزارت نفت گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نفت، توسعه میادین نفت و گاز است که به قراردادهای IPC معروف است. در این برنامه ها وزارت نفت موظف است از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده کند.

وی بازسازی و نوسازی تجهیزات روسطحی بالادستی را از دیگر برنامه های مهم وزارت نفت خواند و گفت: به دلیل عمر طولانی این تجهیزات، برنامه نوسازی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت نفت مطالعات جامع روی میدان‌های نفت و گاز کشور را یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت عنوان کرد و گفت: این مطالعات به شرکت‌ها و مشاوران رتبه‌بندی شده سپرده شده تا فرآیند مطالعات میدان‌ها و مخازن جدید را با استفاده از فناوری‌های جدید انجام دهند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت که موضوع انتقال فناوری را دنبال می‌کند، پیگیری ساخت ۱۰ گروه کالایی در داخل کشور است که در قالب آن قراردادهایی با خرید انبوه در حین انتقال فناوری پیش‌بینی شده و پیشرفت مجموع آنها حدود ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به برخی مقاومت‌ها در این زمینه تصریح کرد: باید بپذیریم که برای تحقق رویکردهای جدید لازم است برخی نگاه‌ها تغییر کند، در غیر این صورت با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم.

معاون وزیر نفت ضمن توصیه به شرکت‌های اجرایی فعال در حوزه اکتشاف و تولید گفت: در شرایطی که مجموعه صنعت نفت فضا را برای اقدام و عملکرد شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی باز گذاشته‌، آنها هم باید برای ارتقای توانمندی خود تلاش کنند، ضمن این‌که به سازندگان تجهیزات ۱۰ گروه کالایی توصیه می‌کنم که با استفاده از تجربه‌های خوبی که به دست آورده‌اند با تلاش بیشتر نسبت به ارتقای کیفیت محصولات خود اقدام کنند، زیرا رقبای خارجی آنان همین کالاها را با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کنند و ممکن است بازار کار آنها را بیشتر از گذشته بگیرند.

وی همچنین یادآوری کرد: دانشگاه‌هایی که در همکاری با مجموعه صنعت نفت قرار گرفته‌اند باید به شکلی جدی و مستمر در ارتباط با صنعت باشند و پیش‌بینی می‌شود که این دانشگاه‌ها در آینده به دفترهای فنی شرکت‌های EPC  تبدیل شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن