رفع مشکلات محیط زیست بدون مشارکت مردم ممکن نیست

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی در یک منطقه، کشور یا جامعه محلی، میزان مشارکت مدنی در آن منطقه و کشور است. بنابراین حتی اگر عملکرد دولت و حاکمیت در بهبود محیط زیست ضعیف باشد، جامعه مدنی نباید نا امید شود و باید خود را مکلف به پیشگیری از تخریب محیط زیست بداند.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین کارگاه مشورتى مدیریت مشارکت محور پسماند کشور که صبح امروز در ساختمان شهردارى رشت برگزار شد، گفت: حتی اگر عملکرد دولت و حاکمیت در بهبود محیط زیست ضعیف باشد، جامعه مدنی نباید نا امید شود و باید باور داشته باشد که اگر تخریبی در محیط زیست رخ دهد، جبران آن بسیار دشوار است و از همین رو مکلف به پیشگیری از تخریب محیط زیست است.

مدنی با اشاره به مزایای طبیعی و ارزش های زیست محیطی و اکوسیستمی استان گیلان، اظهار کرد: اگر امروز گیلان با تمامی موهبت های طبیعی و زیست محیطی، درگیر معضلات بسیار جدی محیط زیستی همچون پسماند است، شاید به دلیل آن باشد که فراموش کردیم، زیبایی ها هم بدون مراقبت و مسئولیت پذیری، قابل تخریب هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که پسماند یکی از معضلات مهم محیط زیستی در کشور به ویژه در استان های شمالی است، خاطرنشان کرد: باور دارم حتی اگر دولتمردان هم هیچ فکر و اقدامی برای رفع معضل پسماند در کشور و استان گیلان نداشته باشند که البته اینطور نیست، مردم گیلان باید با مشارکت خود برای رفع این چالش مهم گام بردارند و البته شکل گیری نخستین کارگاه مشورتى مدیریت مشارکت محور پسماند کشور در استان، می تواند نوید بخش همین نگاه و عزم مردم باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پسماند از نخستین اولویت های تمرکزی برنامه های معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل این اولویت بخشی به موضوع پسماند، نقش و جایگاه موثر و مهم مشارکت مردم و تصمیم ها و عملکردهای روزمره و لحظه ای آن ها در مدیریت این معضل است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مطالبه گری در مردم برای اثرگذاری در حوزه پسماند، تصریح کرد: فارغ از نحوه عملکرد مدیران و مسئولان در حوزه پسماند همچون نحوه جمع آوری و بازیافت پسماند، اصلاح رفتارهای ما و نهادینه شدن اقداماتی همچون تفکیک زباله از مبدا یا کاهش تولید پسماند در افراد جامعه، تاثیری بزرگ در رفع چالش پسماند دارد.

مدنی اشاره ای هم به جایگاه سوم شهر رشت در توریسم پذیری کشور داشت و افزود: اگرچه بخشی از معضل پسماند استان های شمالی ناشی از رفتارهای نادرست توریسم ها در این استان ها است اما بازگشت و احیاء سنت ها و رفتارهای محلی و بومی صحیح در حوزه پسماند می تواند در رفتار توریسم ها یا مهمانان نیز تاثیر گذار باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از فعالیت های محیط زیستی اعضای شورای شهر گیلان، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که توسعه و سرمایه گذاری اگر همراه و همگام با آموزش، فرهنگ سازی و اخلاق نباشد و غفلت از این اصول در مسیر توسعه، می تواند منجر به تخریب ها و چالش های محیط زیستی بسیاری شود که جبران آن بسیار دشوار و زمان بر است و حتی می تواند چند نسل از جامعه ای را درگیر کند.

مدنی با ابراز خرسندی از نگاه و فهم دولت در حوزه محیط زیست و باور به ضرورت مشارکت مردم برای رفع چالش های محیط زیستی کشور، گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در یک منطقه، کشور یا جامعه محلی، میزان مشارکت مدنی در آن منطقه و کشور است و بنابراین هرگز نباید از مسئولیت مدنی خود در توسعه پایدار منطقه و کشور غافل شویم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن