تصویب بودجه عراق بایکوت کردها

پارلمان عراق بودجه را تصویب کرد، نمایندگان کردستان اما رای‌گیری برای آن را بایکوت کردند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» پارلمان عراق روز شنبه و بعد از مدت‌ها بحث و مذاکره، اولین بودجه کشور را بعد از پیروزی بر داعش و پس از سه سال جنگ تصویب کرد اما نمایندگان کردستان این کشور رای گیری برای بودجه را به دلیل کاهش بودجه اقلیم کردستان، ‌بایکوت کردند.

بودجه 104 تریلیون دیناری عراق، برابر با 88 میلیارد دلار، بر اساس پیش‌بینی صادرات روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت به قیمت 46 دلار است.

درآمدهایی که دولت عراق بر آن حساب باز کرده و امیدوار به رسیدن به آن است 91.64 تریلیون دینار، برابر با 77.6 میلیارد دلار است که کسری 10.58 میلیارد دلاری هم در آن پیش‌بینی شده است.

پارلمان عراق قصد داشت این بودجه را تا قبل از شروع سال مالی 2018 تصویب کند اما سه مانع بر سر راه خود داشت: گروه‌های عرب شیعه، گروه‌های عرب سنی و کردها که مخالفت‌های بسیاری با این بودجه داشتند.

در این بودجه سهم دولت اقلیم کردستان عراق از درآمدها از 17 درصدی که از زمان سقوط صدام حسین دیکتاتور این کشور داشتند به شدت کاهش یافته است.

در حال حاضر مشخص نیست سهم این منطقه چه درصدی است اما در این بودجه پیشنهاد شده است که براساس جمعیت این ناحیه به آن سهمی تعلق بگیرد.

در پیشنهاد اولیه بودجه عراق سهم اقلیم کردستان 12.67 درصد در نظر گرفته شده بود اما کردها آن را نپذیرفته بودند.

دولت عراق روز 5 شنبه اعلام کرده بود که با کردها بر سر از سرگیری صادرات نفت کرکوک از طریق خط لوله جیهان ترکیه به توافق رسیده است اما زمان دقیق آن را مشخص نکرد.

میزان صادرات نفت 3.8 میلیون بشکه‌ای که عراق برای بودجه خوددر نظر گرفته است 250 هزار بشکه نفتی که از منطقه کردستان هم صادر می‌شود را در بر می‌گیرد.

رویترز نوشته است معلوم نیست بایکوت رای‌گیری کردها چه تاثیری بر این بودجه خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن