جنگ گازی اوکراین و روسیه اروپا نگران نباشد!

روسیه می‌گوید تامین گاز اتحادیه اروپا از طریق اوکراین تهدید نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» وزیر انرژی روسیه گفت که تصمیم غول گازی این کشور، گازپروم، برای پایان دادن به قراردادهای خود با اوکراین هیچ تهدیدی علیه عرضه گاز به اروپا نیست.

پس از این‌که دادگاهی در استکهلم گازپروم را ملزم به پرداخت جریمه‌ای بیش از 2.5 میلیارد دلار به شرکت نفت‌وگاز اوکراین کرد این شرکت قراردادهای خود با اوکراین را لغو کرد و همین امر نگرانی‌هایی را از بابت تامین گاز اروپا از سوی روسیه به دنبال داشت.

الکساندر نواک، در گفت‌وگوی تلفنی خود با ماروس سفکوویک، قائم مقام کمسیون اروپا گفته است که انتقال گاز به اروپا حتی با وجود قطع کامل توافقات گازپروم و نفت‌وگاز تهدید نخواهد شد.

اکساندر مدودف، رییس گازپروم روسیه، روز شنبه گفته بود که این شرکت در همان دادگاه لغو قراردادها با اوکراین را پیگیری خواهد کرد.

اما اوکرترنس‌گاز، بهره‌بردار خطوط لوله گاز اوکراین روز شنبه اعلام کرده بود که برای اطمینان از ادامه انتقال گاز به اروپا باید اقدامات دیگری در جریان باشد.

این شرکت گفته است که شرایط بسیار وخیم است چون روسیه اصرار دارد با تخفیف 20 درصد کمتر از مقدار هزینه‌ای که باید برای انتقال گاز از طریق خطوط لوله اوکراین پرداخت کند، از این خطوط استفاده کند.

روز شنبه، پترو پتروشنکو، رییس جمهور اوکراین گفته بود که عرضه گاز از طریق لهستان، اسلواکی و مجارستان بیشتر شده و تصمیمات گازپروم را بی‌اثر خواهد کرد.

گازپروم از سال 2015 عرضه گاز به اوکراین را از سر گرفت چون کیِف خرید گاز از اروپا را آغاز کرده بود تا وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن